مقالات دندانپزشکی

چگونه مانع ایجاد حفره دندان کودکان شویم؟

حفره دندان

چگونه مانع ایجاد حفره دندان کودکان شویم؟

به عنوان والدین کودکان ، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا از ایجاد حفره دندان و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن در کودکان است. در واقع، بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از هر چهار کودک 2 تا 5 ساله بیش از یک نفر حداقل یک حفره یا پر شدن دارد. خبر خوب این است که کارهایی وجود دارد که والدین می توانند برای جلوگیری از پوسیدگی در دندان های فرزندانشان انجام دهند. در اینجا چند نکته وجود دارد:

حفره دندان  چیست؟

حفره‌ها که پوسیدگی یا پوسیدگی دندان نیز نامیده می‌شوند، آسیب دائمی به دندان‌ها هستند که با رشد باکتری‌ها در دهان شما شروع می‌شود. اسیدهایی که این باکتری ها تولید می کنند، مینای دندان شما را می خورد و باعث ایجاد سوراخ کوچکی می شود.

چرا حفره ها اهمیت دارند؟

حفره دندان  اغلب به عنوان مشکلات جزئی دندان در نظر گرفته می شوند، اما می توانند منجر به مشکلات جدی شوند. حفره‌های درمان نشده می توانند باعث درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شوند. و حتی  به دلیل ناراحتی، تغذیه صحیح را با مشکل مواجه می کنند.

علائم پوسیدگی چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است و در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما کودکان بیشتر در معرض خطر هستند. برخی از علائمی که کودک شما ممکن است حفره داشته باشد عبارتند از:

  • درد دندان، به خصوص اگر چیزی شیرین بخورید
  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • حفره ها یا سوراخ های قابل مشاهده در دندان ها
  • لکه های تیره روی دندان

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد و کدامیک برای دندان ها مفید هستند؟

برای جلوگیری از پوسیدگی، داشتن یک رژیم غذایی سالم ضروری است. برخی از غذاها می توانند باعث ایجاد حفره ها شوند و برخی دیگر می توانند به پیشگیری از آنها کمک کنند.

برای مبارزه با پوسیدگی، از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین و آب نبات های چسبناکی که می توانند به دندان های شما بچسبند خودداری کنید. همچنین باید مصرف نشاسته هایی مانند نان و ماکارونی را محدود کنید، زیرا در دهان به قند تبدیل می شوند. در عوض، روی خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تمرکز کنید. این غذاها به حفظ سلامت و استحکام دندان های شما کمک می کنند.

 

چگونه می توانم به کودکم در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح کمک کنم؟

آموزش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به کودکتان برای جلوگیری از پوسیدگی ضروری است. در اینجا چند نکته وجود دارد که چگونه می توانید به کودک خود در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح کمک کنید:

  1. به کودک خود نشان دهید که چگونه دندان های خود را با استفاده از حرکات دایره ای به درستی مسواک بزند.
  2. برای آنها توضیح دهید که چرا نخ دندان کشیدن بین دندان هایشان مهم است.
  3. به آنها کمک کنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را تا زمانی که بتوانند به طور مستقل انجام دهند، تمرین کنند.
  4. مطمئن شوید که هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  5. آنها را تشویق کنید تا از خمیر دندان با عوامل مفیدی مانند زایلیتول برای جلوگیری از پوسیدگی استفاده کنند.

سایر عوامل خطر ایجاد حفره دندان چیست؟

خوب غذا خوردن و مراقبت از دندان ها کمک های مهمی برای جلوگیری از پوسیدگی هستند. متأسفانه، سایر عوامل خطر نادیده گرفته شده می توانند باعث پوسیدگی دندان های کودک شما شوند. این عوامل عبارتند از:

  • آناتومی دندان
  • اگر شیارهایی در دندان‌ها وجود داشته باشد، مسواک زدن آنها دشوارتر است. همچنین، اگر دندان ها به شدت شلوغ باشند، می تواند باعث ایجاد حفره در بین دندان ها شود.
  • گره های زبان، لب یا گونه
  • حرکات محدود در دهان کودک شما می تواند مانع از توانایی دهان برای تمیز کردن خود در هنگام جویدن شود.
  • کیفیت و کمیت بزاق
  • داروهایی که کودک شما مصرف می کند

فرزندم هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کند؟

توصیه می شود کودکان هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنند و از بروز مشکلات جلوگیری کنند. اگر کودک شما مشکلات دندانی دارد، ممکن است نیاز داشته باشد که بیشتر به دندانپزشک مراجعه کند. با این حال، اگر دندان های آنها سالم است، هر شش ماه یک بار کافی است.

پیشگیری از پوسیدگی با بهداشت دهان و دندان خوب و یک رژیم غذایی متعادل شروع می شود، اگرچه ژنتیک نیز در این امر نقش دارد.

خرید آمالگام SDi از سایت آرکاتجهیزدنت

شرکت فروش تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی آرکاتجهیز دنت

پیج اینستاگرام آرکانجهیز دنت

دیدگاهتان را بنویسید