دسته‌بندی نشده

کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه

کانال ریشه چیست؟

وقتی صحبت از روش های دندانپزشکی به میان می آید، ایجاد کانال ریشه یکی از ترسناک ترین موارد است. صرف ذکر آن  مردم را دچار وحشت می‌کند. اما آیا واقعا کانال های ریشه به همان اندازه بد هستند که مردم آن را تصور می کنند؟ این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا گرفتن کانال ریشه دردناک است و اگر چنین است، چه کاری می‌توان برای کاهش این ناراحتی انجام داد.

کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه درمانی برای ترمیم و نجات دندانی است که به شدت پوسیده یا عفونی شده است. در طول کانال ریشه، عصب و پالپ از دندان خارج می شود. این روش شامل برداشتن ناحیه آسیب دیده دندان، تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن و سپس پر کردن و آب بندی آن است. کانال ریشه می تواند توسط دندانپزشک یا اندودنتیست، متخصصی که بیماری های دندان و ساختارهای نگهدارنده آنها را درمان می کند، انجام دهد.

دلایل ایجاد کانال ریشه

شایع ترین دلیل نیاز به کانال ریشه زمانی است که عصب یا پالپ دندان آسیب می بیند. این می تواند به دلیل پوسیدگی، آسیب یا عفونت رخ دهد. آسیب به عصب باعث درد و حساسیت به دمای گرم و سرد می شود و می تواند منجر به آبسه شود. انجام هر چه سریعتر کانال ریشه ضروری است تا عفونت گسترش نیابد و آسیب بیشتری ایجاد نکند.

روش

اولین مرحله در کانال ریشه بی حس کردن ناحیه اطراف دندان است. این کار به گونه ای انجام می شود که در حین انجام عمل دردی احساس نکنید. سپس یک سوراخ کوچک در بالای دندان ایجاد می‌شود تا بافت آسیب‌دیده برداشته شود. در نهایت از ابزار مخصوصی برای برداشتن بافت و تمیز کردن داخل دندان استفاده می شود.

هنگامی که داخل دندان تمیز شد، آن را با مواد خاصی پر کرده و مهر و موم می کنند. سپس یک تاج در بالای دندان قرار می گیرد تا از آسیب های بعدی محافظت کند.

درد در طول کانال ریشه

اگرچه کانال‌های ریشه به دردناک بودن شهرت دارند، اما اکثر افراد در حین عمل درد کمی یا بدون درد گزارش می‌کنند. بسیاری از مردم می گویند که پس از کامل شدن کانال ریشه احساس آرامش می کنند.

چند دلیل برای اینکه  در طول کانال ریشه دچار درد میشود وجود دارد. اگر دندان عفونی شده باشد، عفونت می تواند باعث درد شود. دلیل دیگر این است که اگر عصب دندان آسیب دیده باشد، می تواند باعث درد شود. و در آخر، اگر دندانپزشک به طور کامل ناحیه را بی حس نکند، ممکن است در حین عمل کمی احساس ناراحتی کنید.

اگر نگران درد در طول کانال ریشه هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها قادر خواهند بود به هر سوالی پاسخ دهند و به شما کمک کنند تا در مورد این روش احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

ریکاوری و مراقبت های پس از آن

در اینجا چند نکته برای داشتن یک ریکاوری صاف و راحت کانال وجود دارد.

  • در 24 ساعت اول راحت باشید. از فعالیت های شدید خودداری کنید و استراحت کافی داشته باشید.
  • در صورت نیاز از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. ایبوپروفن می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.
  • کمپرس سرد را هر بار به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید تا به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • روزانه چندین بار دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم بشویید تا به تمیز نگه داشتن ناحیه و کاهش تورم کمک کنید.
  • تا زمانی که دهانتان بهبود می یابد، چند روز غذاهای نرم بخورید. از خوردن غذاهای سفت یا ترد که می تواند ناحیه را تحریک کند یا باعث خونریزی شود، خودداری کنید.

اجازه ندهید ترس از ایجاد کانال ریشه شما را از دریافت مراقبت های دندانی مورد نیاز و شایسته باز دارد. گرفتن کانال ریشه آنقدرها هم بد نیست که مردم تصور می کنند.

 

خرید آمالگام SDi از سایت آرکاتجهیزدنت

شرکت فروش تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی آرکاتجهیز دنت

پیج اینستاگرام آرکانجهیز دنت

دیدگاهتان را بنویسید