دسته‌بندی نشده

برداشتن دندان عقل

دندان نهفته عقل

در برخی افراد، دندان عقل ممکن است به آرامی رشد کند – یا اصلاً رشد نکند. در برخی دیگر،  ممکن است دندان عقل مانند مهمان ناخوانده باشد دیر ظاهر شده و مشکلاتی را ایجاد کند.

معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی، دندان‌های عقل دیرتر از سایر دندان‌های دائمی رشد می‌کنند. اگر فضای کافی در دهان شما برای این دندان‌های جدید وجود نداشته باشد یا به روشی مشکل ساز بیرون بیایند، ممکن است عفونت، ناراحتی یا مسائل دیگر را تجربه کنید. در این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که یک متخصص دندانپزشکی برداشتن برخی یا همه آنها را به شما توصیه کند.

“دندان عقل” چیست؟

“دندان عقل” به دندان آسیاب پشتی گفته می شود که معمولاً پس از رویش سایر دندان های دائمی ظاهر می شود. اغلب، این اتفاق بین 17 تا 25 سالگی (اما نه همیشه) رخ می دهد. این دندان ها معمولا در چهار گوشه پشتی دهان شما قرار دارند.

 WisdomTeeth

display four wisdom teeth over x-ray

 

چه زمانی دندان عقل نیاز به برداشتن دارد؟

در حالی که شما معمولاً حدود 32 دندان در دهان خود دارید، گاهی اوقات فک شما برای گنجاندن همه آنها بسیار کوچک است. اگر فضای کافی برای بیرون آمدن دندان عقل وجود نداشته باشد، ممکن است با زاویه بیرون بزند. خیلی زود، ممکن است به دندان مجاور فشار وارد کند و باعث درد و تحریک گونه و لثه شود. دندان عقل به دندان نهفته تبدیل خواهد شد.

دندان‌های نهفته می توانند منجر به عفونت لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان‌های دیگر و حتی کیست فک شوند. گاهی اوقات غدد لنفاوی زیر فک در اثر عفونت‌های مکرر متورم و درد می‌کنند. کشیدن دندان عقل یا دندان ممکن است بهترین راه‌حل باشد. به طور کلی، کشیدن دندان‌های عقل بالایی نسبت به دندان‌های پایین آسان‌تر است و احتمال نهفته شدن آنها بیشتر است.

 

 impacted-wisdom-tooth

عکس مربوط به دندان عقل نهفته( impacted wisdom tooth)

 

چگونه دندانپزشک متوجه می شود که آیا نیاز به کشیدن دندان است؟

در طول دوران نوجوانی و بیست سالگی شما، دندانپزشک شما وضعیت  دندان عقل شما مشاهده و نظارت خواهد کرد. اگر درد و شلوغی وجود نداشته باشد، ممکن است دندان عقل در مکان مناسب رشد کرده باشد.

با این حال، اگر هر گونه ناراحتی وجود داشته باشد یا باز کردن دهان برایتان مشکل باشد، ممکن است دندان عقل زیر لثه نهفته شود. دندانپزشک می‌تواند برای اینکه بفهمد آیا دندان عقل نهفته نیاز به کشیدن دارد یا خیر، عکس رادیوگرافی بگیرد. گاهی اوقات، تنها چیزی که نیاز است یک برش کوچک در لثه است تا به دندان عقل کمک کند. دندانپزشک می‌تواند گزینه‌های ممکن  را برای شماتوضیح دهد و یک برنامه درمانی کامل را بر اساس نیاز شما توصیه کند.

 

آیا برداشتن روی صندلی دندانپزشکی یا در بیمارستان انجام می شود؟

این بستگی به مورد فردی شما دارد. دندانپزشک شما می‌تواند شرایط شما را توضیح دهد، برای درک سایر نیازها با شما همکاری کند و یک برنامه درمانی کامل را توصیه کند.

اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که دندان عقل باید کشیده شود، ممکن است از بی‌حسی موضعی یا عمومی استفاده کند. زمانی که روی صندلی دندانپزشکی نشسته‌اید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند دندان عقل را با کمک یک بی‌حس کننده موضعی خارج کند.

با این حال، اگر به دلیل موقعیت یا شکل ریشه‌ها یک مورد پیچیده باشد، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح متخصص دهان ارجاع دهد. جراحان این روش‌ها را در حالی که شما در خواب هستید و تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می‌دهند.

"<yoastmark

دندان عقل چه مشکلات دیگری می تواند ایجاد کند؟

برخی از دندان‌های عقل از طریق لثه رشد می‌کنند و سطح آن را می‌شکنند اما به طور کامل رویش نمی‌کنند. این می‌تواند باعث مشکلاتی شود، از جمله چیزی به نام پریکورونیت: بافت لثه متورم، تحریک شده یا عفونی که اطراف دندان نیمه رویش شده را احاطه کرده است. علائم پریکورونیت می‌تواند شامل درد، تورم یا طعم بد در دهان باشد.

اگر دندان عقل شما فقط تا حدی روییده است و باعث تورم یا عفونت شده است، ممکن است نیاز به آنتی‌ بیوتیک یا حتی برداشتن کامل داشته باشید.

گاهی اوقات دندان عقل به لکه‌هایی تبدیل می‌شود که تمیز کردن آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند و خطر پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش می‌دهد. اگر چنین است، یا اگر دندان قبلاً دچار پوسیدگی شده است، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن را توصیه کند.

 

زمان بهبودی

دندانپزشک یا جراح شما می تواند دستورالعمل‌هایی را برای بهبودی و آنچه می‌توانید بر اساس روش و شرایط خود انتظار داشته باشید توضیح دهد. آنها به شما در مورد بهبودی و عوارض جانبی احتمالی توصیه می کنند – این باید قبل از کشیدن دندان اتفاق بیفتد.

دندان عقل معمولاً بزرگ است.بنابراین ممکن است بعد از کشیدن آنها نیاز به بخیه داشته باشید. برداشتن آن ممکن است باعث تورم یا خونریزی در چند روز اول شود، اما مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. دندانپزشک یا جراح شما دستورالعمل‌هایی را ارائه می دهد. دریغ نکنیداز اینکه مطالبی را که به منزل می‌برید مانند جزوه یا بروشور که دستورالعمل‌های بهبودی را توضیح می‌دهد بخوانید، یا اگر در مورد بهبودی سؤالی دارید، با مشاوره کلینک  تماس بگیرید.

 

خوردن و آشامیدن

در 24 ساعت اول پس از برداشتن، بهتر است از اعمال فشار یا مکش روی زخم خودداری کنید. اگر نیاز به شستشوی دهان دارید سعی کنید ملایم باشید.

بهتر است از یک رژیم غذایی نرم مانند سوپ یا پوره سیب زمینی استفاده کنید – غذاهای نرمی را در نظر بگیرید که جویدن را به حداقل می رساند. دندانپزشک یا جراح شما توصیه می کند که چه زمانی می توانید دوباره به رژیم معمولی خود برگردید. بسیاری از مردم اغلب حدود چهار روز منتظر می‌مانند تا به غذاهای سفت تر یا جویدنی برگردند.

به حداقل رساندن خطر حفره خشک

کشیدن دندان بالغ باعث ایجاد حفرهای خالی می‌شود و معمولاً لخته خون در اینجا ایجاد می شود. این لخته خون تقریباً به عنوان نوعی پتوی محافظ عمل می کند و هر استخوان یا انتهای عصبی را که در معرض آن قرار می گیرد می پوشاند. اگر رشد نکند یا از جای خود خارج شود، ممکن است باعث درد شود و ممکن است بقایای غذا در حفره ته نشین شود. در چند روز اول پس از کشیدن دندان مراقب باشید. اگر در دندان‌ها، فک‌ها، صورت یا گردن خود احساس درد یا ناراحتی کردید با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات حفره خشک به دلایلی خارج از کنترل شما رخ می دهد. با این حال، استفاده از الکل، تنباکو یا برخی از داروهای ضد بارداری در طول دوره نقاهت ممکن است خطر حفره خشک شما را افزایش دهد. بسیار مهم است که دستورالعمل‌های دندانپزشک یا جراح خود را به دقت دنبال کنید تا بتوانید احتمال بروز مشکلی مانند حفره خشک  را کاهش دهید.

مسواک بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از جراحی می‌توانید مسواک زدن دندان‌هایتان را از سر بگیرید. فقط در اطراف حفره‌های خالی دندان بسیار مراقب باشید و از دندانپزشک خود بپرسید که آیا نکاتی برای تمیز نگه داشتن دندان‌های شما پس از کشیدن دندان دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید