مقالات دندانپزشکی

چرا همیشه بوی بد دهان دارم؟

بوی بد دهان

چرا همیشه بوی بد دهان دارم؟

بوی بد دهان که به آن هالیتوزیس نیز گفته می شود، می تواند  آزاردهنده و شکننده اعتماد به نفس باشد. هر چقدر هم که  خجالت آور باشد، نشانه یک مشکل  است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در برخی موارد،  ممکن است نشانه یک مشکل جدی برای سلامتی باشد.

جای تعجب نیست که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، نعناع، دهانشویه و سایر محصولاتی است که برای مبارزه با بوی بد دهان طراحی شده اند. اما بسیاری از این محصولات فقط اقدامات موقتی هستند زیرا علت مشکل را برطرف نمی کنند.

برخی از غذاها، شرایط سلامتی و عادات از جمله دلایل بوی بد دهان هستند. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان را بهبود بخشید. اگر تکنیک‌های خودمراقبتی ساده مشکل را حل نکرد، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که یک بیماری جدی‌تر باعث این مشکل نشده است.

خوشبختانه راه های مختلفی برای  وجود دارد.

بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

علائم داشتن بوی بد دهان

این مشکل بسته به منبع یا علت زمینه ای متفاوت است. برخی از افراد با وجود اینکه بوی دهانشان کم است یا اصلاً بوی بدی ندارند، بیش از حد نگران نفس خود هستند، در حالی که برخی دیگر این مشکل دارند اما نمی دانند. از آنجایی که ارزیابی بوی نفس شما دشوار است، از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا سؤالات مربوط به بوی بد دهان شما را تأیید کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این مشکل را  دارید، عادات بهداشت دهان و دندان خود را مرور کنید. سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، مانند مسواک زدن دندان ها و زبان خود بعد از غذا خوردن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب فراوان.

اگر پس از ایجاد چنین تغییراتی بوی بد دهان شما ادامه پیدا کرد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که بیماری جدی تری باعث بوی بد دهان شما شده است، ممکن است شما را به پزشک معرفی کند تا علت بو را پیدا کند.

معرفی علت های بوی بد دهان

بیشتر بوی بد دهان از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • غذا. تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه ها نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. پس از هضم این غذاها، وارد جریان خون می شوند، به ریه های شما منتقل می شوند و بر تنفس شما تأثیر می گذارند.
  • محصولات تنباکو. سیگار باعث بوی نامطبوع دهان خود می شود. سیگاری ها و مصرف کنندگان خوراکی تنباکو نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه، یکی دیگر از منابع بوی بد دهان هستند.
  • بهداشت ضعیف دندان. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می شود. یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری ها (پلاک) روی دندان های شما تشکیل می شود. اگر مسواک زده نشود، پلاک می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند و در نهایت پاکت‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند (پریودنتیت). زبان شما همچنین می تواند باکتری هایی را که بو تولید می کنند به دام بیاندازد. پروتزهایی که به طور منظم تمیز نمی شوند یا به درستی جا نمی شوند می توانند حاوی باکتری های ایجاد کننده بو و ذرات غذا باشند.
  • دهان خشک. بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می کند و ذرات ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد. وضعیتی به نام خشکی دهان یا خشکی دهان (zeer-o-STOE-me-uh) می تواند به بوی بد دهان کمک کند زیرا تولید بزاق کاهش می یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب رخ می دهد و منجر به “نفس صبحگاهی” می شود و اگر با دهان باز بخوابید بدتر می شود. خشکی مزمن دهان می تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری ها باشد.
  • داروها برخی از داروها می توانند به طور غیرمستقیم با کمک به خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. برخی دیگر می توانند در بدن تجزیه شوند تا مواد شیمیایی آزاد شوند که می توانند روی تنفس شما حمل شوند.
  • عفونت در دهان شما بوی بد دهان می تواند ناشی از زخم های جراحی پس از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم های دهان باشد.
  • سایر بیماری های دهان، بینی و گلو. بوی بد دهان گاهی اوقات می تواند ناشی از سنگ های کوچکی باشد که در لوزه ها تشکیل می شوند و با باکتری هایی که بو تولید می کنند پوشیده شده اند. عفونت‌ها یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو که می‌توانند به ترشح پس از بینی کمک کنند نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.
  • علل دیگر. بیماری‌هایی مانند برخی سرطان‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک می‌توانند در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می‌کنند، بوی مشخصی از نفس ایجاد کنند. رفلاکس مزمن اسیدهای معده (بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. بوی بد دهان در کودکان خردسال می تواند ناشی از جسم خارجی مانند یک تکه غذا در سوراخ بینی باشد.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

سلامت دهان و دندان

دیدگاهتان را بنویسید