دندانپزشکی, موادمصرفی دندان پزشکی

ژل فلوراید: دهانشویه بسیار عالی برای سلامت دندان بزرگسال و کودکان

ژل فلوراید: دهانشویه بسیار عالی برای سلامت دندان بزرگسال و کودکان

 

تجربه نشان می دهد که استفاده از فلوراید و آب عمومی حاوی فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان هم در بزرگسالان و هم در کودکان  مطمئن و بسیارمؤثر است. فلوراید یک ماده معدنی است که در همه منابع طبیعی آب وجود داشته و شکل یونی عنصر فلورین است. که معمولاً در محیط یافت می‌شود، آبی که سنگ‌ها را شسته و به زیر زمین می‌رود حاوی فلورین می‌شود.

 

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی است که اغلب در همه منابع طبیعی آب یافت می‌شود. فلوراید شکل یونی عنصر فلورین است. فلورین معمولاً در محیط یافت می‌شود. و زمانی که آب سنگ‌ها را شسته و به زیر زمین می‌رود، حاوی فلوراید می‌شود.

فرایند پوسیدگی دندان چند وجهی است و به مرور زمان می‌تواند یک قسمت از بافت سخت مینای دندان را از بین ببرد. پوسیدگی به دلیل وجود اسید تولید شده توسط تخمیر کربوهیدرات‌های باکتریایی ایجاد خواهد شد . فلوراید هیدروکسی اپتایت را در مینای دندان با ایجاد فلوراپتایت کلسیم ریمینراله می‌کند که نسبت به حملات اسیدی مقاوم‌تر است. اثر ریمینرالیزه شدن فلوراید ممکن است هم فرایند پوسیدگی‌های سریع دندانی را بازگرداند و هم سطح دندان‌ها را نسبت به پوسیدگی مقاوم‌تر کند.

 

عوارض استفاده از فلوراید:

موضوعات مطرح شده در این مقاله

استفاده از میزان بالای فلوراید به شکل منظم، همانند داروهای دیگر عوارضی را در پی خواهد داشت، به ویژه در کودکان مصرف منظم فلوراید باید با احتیاط باشد. مصرف بالای فلوراید ممکن است منجر به مسمومیت شود. علائم مسمومیت با فلوراید ، تهوع ، استفراغ و درد شکم است.

دندان های دائمی تا سن ۸ سالگی به طور کامل تشکیل می‌شود، تنها استثناء دندان عقل است که در دوران بزرگسالی می‌روید. تاج بخشی از دندان است که در دهان دیده می‌شود.

مصرف بیش از حد فلوراید در زمان شکل‌گیری دندان ابتلا به فلوروسیس را به دنبال دارد که با سفید یا قهوه‌ای شدن دندان یا ایجاد لکه سفید روی دندان همراه است. شدت عارضه از تغییر رنگ جزیی تا ناهنجاری‌های سطح دندان متغیر است. فلوروسیس پس از روییدن دندان‌ها بروز نمی‌یابد.

فلوروسیس زیبایی دندان را مخدوش می‌کند، اما بیماری محسوب نمی‌شود و غالباً آن‌قدر ملایم است که فقط متخصصین دندانپزشکی می‌توانند آن را تشخیص دهند. اکثر موارد فلوروسیس در کودکانی مشاهده می‌شود که در مصرف مکمل فلوراید زیاده‌ روی کرده‌اند یا در کنار نوشیدن آب دارای فلوراید خمیردندان فلورایددار را نیز هنگام مسواک زدن خورده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید