دندانپزشکی, موادمصرفی دندان پزشکی

کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی

کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی

اسید اچ یا به اصطلاح علمی Acid etchant به شکل محلول یا ژل اسید فسفریک موجود است و معمولا در غلظت های ۱۵٪ ، ۳۴٪ یا ۳۷٪ وجود دارد ( ۳۷٪ رایج ترین غلظت موجود در بازار است ). اسید اچ باعث ایجاد فضاهای میکروسکوپی در مینای دندان (افزایش زبری سطح) می شود که باندینگ یا چسب در آن جریان داشته و به روند اتصال (احتباس میکرو مکانیکی) کمک می کند.

هنگام خشک کردن، سطحی که اچ شده است سفید گچی یا مات به نظر می رسد. این اسید همچنین باعث پاک شدن آلودگی‌های سطح می‌شود و به مرطوب بودن مینای دندان کمک می‌کند. ( لایه اسمیر و لایه هیبریدی را از بین می برد.)

 

موارد مصرف اسید اچ

در مناطقی که پیوند میکرو مکانیکی مورد نظر است ، مانند قرار دادن fissure sealant ، ترمیم کامپوزیت رزین ، براکت های ارتودنسی باند مستقیم ، روکش ها

چه زمانی نمی‌توان از acid etch استفاده کرد؟

  • استفاده در کودکان، بیماران با نیازهای ویژه و افراد مسن ممکن است دشوار باشد زیرا دستیابی به کنترل خوب رطوبت احتمالا غیرممکن باشد.
  • در بیمارانی که کنترل عالی رطوبت امکان پذیر نیست ، نباید استفاده شود.
  • در طول معالجه بیمارانی که نمی توانند قرارهای وقت گیر را تحمل یا تسهیل کنند ، نباید استفاده شود.

اشکال مختلف اسید اچ

  • محلول مایع ( به ندرت استفاده می شود )
  • ژل ( استفاده از آن آسان تر است )
  • سرنگ یا بطری

ویژگی‌های acid etch

  • به رطوبت حساس است
  • بهترین روش استفاده از رابردم هنگام استفاده از اسید اچ است
  • قبل از استفاده ، سطح باید تمیز باشد ( از خمیر پروفیلاکسی استفاده نشود زیرا ممکن است با خواص پیوند تداخل داشته باشد. )

مزایا استفاده از اسید اچ

ایجاد یک زبری سطح مینا که به افزایش رطوبت مینای دندان کمک می کند ، که باعث ایجاد پیوند میکرو مکانیکی بین ماده ترمیم کننده و مینای دندان می شود

معایب acid etchant

  • هنگام استفاده از اسید اچ به دلیل خاصیت اسیدی باید مراقبت از چشم ، پوست و بافت های نرم داخل دهانی صورت گیرد. تیم دندانپزشکی باید همیشه از تجهیزات محافظتی شخصی مناسب استفاده کند و همچنین اطمینان حاصل کند که بیمار از محافظ چشم استفاده می کند

 

اعمال نفوذ: اعمال نفوذ برای اسید اچ با ترکیب شدن با عوامل باند است زیرا اغلب در رابطه با یکدیگر استفاده می شوند.

زمان اختلاط (Mixing time): اسید اچ Mixing time ندارد و نیازی به ترکیب با مادهای خاص و آماده شدن قبل از استفاده ندارد و هر لحظه آماده استفاده است.

مراحل انجام اچینگ پرسلن اچ

اچ اف به مدت ٩٠ ثانیه برای ایجاد گیر میکرومکانیکال در روکش های سرامیکی، Crown، Bridgeها و شکسته شدن پرسلن استفاده می‌شود. سیلان ۶٠ ثانیه‌ای پس از اچ اسید هیدروفلوئوریک برای آماده سازی سطح برای اتصال رزین استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده است که سیلان هنگامی که با پرسلن اچ و یک رزین باند با کیفیت استفاده می‌شود در مقایسه با سایر محصولات پیوند سرامیکی، بالاترین مقاومت پیوند را به سرامیک می دهد. پرسلن اچ و سیلان ممکن است داخل دهان یا خارج دهان استفاده شوند.

ویژگی‌ها

  • پرسلن اچ یک بافر اسید هیدروفلوئوریک ۹ درصد چسبناک است.
  • کنترل و قرار دادن اچ آسان است
  • Will not stain composite or resin cement
  • بیشترین مقاومت پیوند سرامیک به رزین را ارائه می دهد
  • پرسلن اچ و سیلان همچنین ممکن است در ترمیم های دیسیلیکات لیتیوم ( ISP e.max®۲) استفاده شود

ویسکوز ، بافر ۹٪ اسید هیدروفلوئوریک

پرسلن اچ یک اسید هیدرولیک با ژل و بافر است که به طور خاص برای ایجاد گیر میکرومکانیکال روکش های سرامیکی و Crownها طراحی شده است. قبل از اتصال براکت های ارتودنسی می توان از آن برای اچ Crownهای سرامیک نیز استفاده کرد.

طراحی شده برای کار با هم

پرسلن اچ و سیلان به گونه ای طراحی شده اند که هنگام ایجاد اچ پرسلن با هم مورد استفاده قرار گیرند تا مقاومت پیوند سرامیک به رزین بالا باشد. پرسلن اچ و سیلان وقتی با رزین اتصال دهنده با کیفیت بالا استفاده می شوند ، می توانند یکی از بالاترین مقاومت پیوند سرامیک به رزین را در مقایسه با سایر محصولات اتصال سرامیک تولید کنند.

کنترل و قرار دادن اچ آسان است

پرسلن اچ دارای رنگ زرد با دید بالا است بنابراین می توانید دقیقاً محل قرارگیری آن را مشاهده کنید. همچنین به اندازه کافی چسبناک است تا جایی که قرار داده اید باقی بماند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید