مقالات دندانپزشکی

چرا مردان و زنان نیازهای دندانی متفاوتی دارند؟

چرا مردان و زنان نیازهای دندانی متفاوتی دارند؟

مردان و زنان تفاوت های آشکاری دارند، اما آیا می دانستید که نیازهای دندانی شما نیز می تواند تحت تأثیر جنسیت شما قرار گیرد؟

مسائل خاصی وجود دارد که مردان و زنان باید مراقب آنها باشند و دندانپزشک شما می تواند در طول معاینات در این مورد به شما کمک کند.

سلامت دهان نیازهای دندانی

زنان: عوامل هورمونی

زنان در طول زندگی تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند و این نوسانات می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به‌ویژه در دوران بارداری داشته باشد. به گفته دکتر آدام آلفورد، دندانپزشک در Bupa Dental Brisbane، شایع ترین مشکلات دندانی که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود عبارتند از:

تهوع صبحگاهی، که می تواند دندان ها را با اسیدهای معده بپوشاند که به مینای دندان آسیب می رساند
لثه های دردناک و متورم – اگر بیماری زمینه ای لثه وجود داشته باشد، بارداری می تواند آن را بدتر کند
زخم لثه
رشد لثه به نام گرانولوم پیوژنیک
دندان های لرزان
کاهش جریان بزاق، که می تواند منجر به خشکی دهان شود
هوس و تنقلات مکرر برای کاهش حالت تهوع، که به معنای حملات اسیدی منظم به دندان ها است، که به خصوص اگر از غذاهای پر قند استفاده کنید، مشکل ساز است.

خیلی به نظر می رسد، اما خبر خوب این است که اگر در دوران بارداری با دندانپزشک خود کار کنید، همه اینها قابل پیشگیری هستند.

دکتر آلفورد می‌گوید: «زمان ایده‌آل برای معاینه دندان‌پزشکی زمانی است که در حال برنامه‌ریزی بارداری هستید – البته، همه بارداری‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند.» اواخر سه ماهه اول بهترین زمان بعدی برای انجام این کار است. انجام معاینات در این مواقع به دندانپزشک امکان می دهد در صورت نیاز به درمان بیشتر برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و همچنین به زنان باردار در مورد مناسب ترین اقدامات پیشگیرانه آموزش دهد.

دکتر آلفورد می گوید، دندانپزشک شما ممکن است به شما یک ترازو و تمیزی کامل بدهد و در مورد نحوه مراقبت از دندان های خود در دوران بارداری توصیه کند. این ممکن است شامل استفاده از دهانشویه فلوراید (بدون الکل) هر شب قبل از خواب یا بعد از یک رویداد استفراغ مرتبط با بارداری باشد.

مردان: کمتر به دندانپزشک مراجعه می کنند

طبق تحقیقات، مردان به احتمال زیاد سلامت دهان و دندان خود را نادیده می گیرند و تمایل به تجربه نرخ بالاتر بیماری پریودنتال و آسیب های دندانی دارند. مردان نیز کمتر از زنان به دندانپزشک مراجعه می کنند، و زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، احتمال بروز مشکل حاد و کمتر برای پیشگیری از بیماری وجود دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنان درک بیشتری از سلامت دهان و دندان دارند و عادات بهداشت دهان و دندان را بهتر از مردان انجام می دهند. بنابراین، اگر مرد هستید، مطمئن شوید که در مورد نحوه مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های خود آگاهی کامل دارید (این نکات را بررسی کنید)، و به معاینات منظم خود ادامه دهید – می‌توانید یک قرار ملاقات رزرو کنید.

 

مردان: خطر بیماری

مردان بیش از دو برابر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان هستند. که شامل سرطان های دهان، زبان، لب و لوزه ها می شود. اگرچه این سرطان ها در مردان و زنان در دهه گذشته در حال افزایش بوده است. اما خطر ابتلا به سرطان دهان در استرالیا در طول زندگی حدود یک در 90 برای مردان و یک در 200 برای زنان است.

بیشتر موارد سرطان دهان با علل قابل پیشگیری مانند سیگار کشیدن، الکل و ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط است. محققان بر این باورند که مردان ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار بگیرند. زیرا آنها تمایل بیشتری به سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نسبت به زنان دارند (به عنوان یک قانون کلی).

حرف آخر

در حالی که تفاوت‌های عمده‌ای در فاکتورهای خطر سلامت دهان و دندان ما وجود دارد. هم مردان و هم زنان نیاز یکسانی به انجام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان دارند، به این معنی:

حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
روزی یکبار بین دندان هایتان نخ دندان بکشید
پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل
هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید (یا سر مسواک، اگر مسواک برقی است)
برای معاینه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید