دسته‌بندی نشده

ویتامین‌ها و سلامتی دندان و لثه‌ها

ویتامین‌ها و سلامتی دندان و لثه‌ها

ویتامین‌ها و سلامتی دندان و لثه‌ها

در این مقاله 5 ویتامین برتر رو برای سلامتی دندان و لثه‌ها به شما معرفی می‌کنم پس حتما تا آخر مقاله با ما باشید.

مسواک، نخ دندان و معاینات منظم دندانپزشکی برای سلامت دهان و دندان ضروری است. اما آیا میدانستید رژیم غذایی شما  بر سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما تأثیرگذار است؟

به این دو نکته توجه کنید 

  1. مصرف شکر را در رژیم غذایی‌تان به حداقل برسانید.
  2. رژیم غذایی سالمی برای خود تهیه نمایید.

ویتامین‌ها و سلامتی دندان و لثه‌ها

1. ویتامین C

موجود در: مرکبات (مانند لیمو، پرتقال، لیموترش و گریپ فروت)، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کیوی.

چرا: شاید شنیده باشید که قرن ها پیش، ملوانان به بیماری به نام اسکوربوت مبتلا می شدند که از جمله موارد دیگر باعث کبودی و خونریزی لثه ها می شد. سرانجام مشخص شد که اسکوربوت ناشی از کمبود مزمن ویتامین C است که به دلیل کمبود میوه و سبزیجات تازه ایجاد می شود.

ویتامین C به حفظ سلامت و استحکام بافت‌های همبند لثه‌ها کمک می‌کند که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. تحقیقات نشان می دهد که خونریزی لثه معمولا با التهاب لثه، مرحله اولیه بیماری پریودنتال مرتبط است، اما ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین C در رژیم غذایی شما باشد. اگر خونریزی مکرر لثه دارید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مرکبات

مانند لیمو، پرتقال، لیموترش و گریپ فروت

2. کلسیم

موجود در: پنیر، شیر، ماست، کنسرو ماهی با استخوان مانند ماهی آزاد و ساردین، سبزیجات سبز برگ، توفو.

چرا: یکی از مهم ترین مواد مغذی برای دندان های قوی، کلسیم است که مینای دندان را تقویت می کند – لایه بیرونی محافظی که از دندان ها در برابر حفره ها محافظت می کند.

لبنیات منبع غنی کلسیم هستند، اما اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاهخوار هستید، می توانید با خوردن منابع گیاهی کلسیم، که شامل سبزیجات برگدار مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و بوک چوی است، دندان های خود را قوی نگه دارید. آجیل در روز – بادام، فندق، گردو و آجیل برزیلی همگی منابع خوب کلسیم هستند.

کلسیم

کلسیم

3. ویتامین D

موجود در: زرده تخم مرغ، ماهی روغنی، گوشت قرمز و غلات صبحانه غنی شده با ویتامین D.

چرا: طبق یک بررسی تحقیقاتی، ویتامین «آفتاب» برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است، زیرا کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

اداره آمار استرالیا تخمین می زند که از هر چهار بزرگسال استرالیایی یک نفر دچار کمبود ویتامین D است. در حالی که بهترین منبع ویتامین D اشعه UVB از چند دقیقه در روز سپری شدن در زیر نور خورشید است، برخی افراد از جمله افراد مسن، بیماران مزمن و افراد چاق در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند. اگر در مورد سطح ویتامین D خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است مکمل را توصیه کند.

 

ویتامین دی

ویتامین دی

 

4. فسفر

موجود در: مرغ، گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، آجیل، حبوبات.

چرا: این ماده معدنی ضروری دومین ماده معدنی فراوان در بدن است و بیشتر آن در استخوان ها و دندان های شما یافت می شود. کار فسفر این است که به عنوان یک عنصر ساختمانی برای دندان ها و استخوان های سالم عمل کند و کلسیم برای استحکام دندان ها و استخوان ها به فسفر نیاز دارد.

در حالی که می توانید فسفر را در غذاهای گیاهی (مانند مغزها و دانه ها) دریافت کنید، فسفر از منابع حیوانی نسبت به گیاهان دارای نرخ جذب بالاتری است.

 

5. ویتامین A

یافت می شود: ماهی روغنی، زرده تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، هویج، فلفل دلمه ای، کدو تنبل.

چرا: از میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ که سرشار از ویتامین A هستند استفاده کنید تا دندان و دهان خود را سالم نگه دارید. کمبود ویتامین A با اختلال در شکل گیری دندان، هیپوپلازی مینای دندان (یک نقص رشدی که منجر به مینای ناکافی می شود) و بیماری لثه مرتبط است.

 

آیا به مکمل های ویتامین نیاز دارم؟
اگر قبلاً یک رژیم غذایی سالم و متعادل می خورید، به احتمال زیاد به اندازه کافی از این ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دریافت کرده اید.

شایان ذکر است که در حالی که برخی از مکمل‌های بدون نسخه به‌عنوان معجزه‌کننده برای پوست، دندان‌ها و ناخن‌ها به فروش می‌رسند، بسیاری از دندانپزشکان (مانند بسیاری از متخصصان سلامت) ترجیح می‌دهند افراد مواد مغذی ضروری خود را از غذاهای واقعی و کامل دریافت کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل با دندانپزشک یا پزشک عمومی خود صحبت کنید.

دوست دارید با عامل‌های ایجاد لک دندان آشنا شوید پس حتما این مقاله رو مطالعه کنید

8 عامل ایجاد لک دندان

دیدگاهتان را بنویسید