مقالات دندانپزشکی

همه چیزهایی که برای حفظ سلامت دهان خود باید بدانید

سلامت دندان

همه چیزهایی که برای حفظ سلامت دهان خود باید بدانید

برای اینکه چیزهای زیادی در باره حفظ سلامت دهان و دندان خود بدانید همراه آرکا تجهیز دنت باشید در این مقاله.

جدای از آب‌ریزش گاه به گاه زمانی که بوی یک غذای لذیذ به مشام می‌رسد. بزاق شما عمدتاً یک کار بی‌صدا اما فوق‌العاده برای حفظ سلامت دهان شما انجام می‌دهد.

دکتر گرگ توماس، دندانپزشک می گوید: جریان بزاق، دهان را تمیز و عاری از باقی مانده های غذا و بوی بد دهان می کند.

در اینجا، او برخی از بهترین حقایق در مورد تف ما را به اشتراک می گذارد.

بزاق: از چه چیزی ساخته شده است؟

دکتر توماس می گوید: بزاق مایعی است که توسط غده بزاقی در دهان تولید و ترشح می شود. این ماده از 98 درصد آب، به علاوه الکترولیت ها، مواد معدنی (از جمله کلسیم و فسفات)، مخاط، گلبول های سفید، آنزیم ها و عوامل ضد میکروبی تشکیل شده است.

 برخی از راه هایی که شما را سالم نگه می دارد. :

1. به عنوان روان کننده عمل می کند

او می گوید: “بزاق دهان را مرطوب و راحت نگه می دارد.” بافت‌های دهان را می‌پوشاند و از ضربه محافظت می‌کند و از چسبیدن غذا به سطوح دهان جلوگیری می‌کند. عمل مرطوب کنندگی بزاق نیز به گفتار کمک می کند.

 

2. کمک به هضم غذا

دکتر توماس می‌گوید: «این با مرطوب کردن غذایی که جویده می‌شوید کمک می‌کند، بنابراین می‌تواند به راحتی از دهان به مری منتقل شود». آنزیم‌های موجود در بزاق مانند آمیلاز و لیپاز به تجزیه غذا به مواد مغذی ساده‌تر کمک می‌کنند.

3. ایفای نقش در ذوق

او توضیح می دهد: “بزاق به عنوان یک محیط مایع برای حل کردن مواد شیمیایی غذا و حمل آنها به سلول های گیرنده طعم عمل می کند.” “افراد با بزاق کم اغلب از دیسگوزی، اختلال چشایی با کاهش توانایی چشایی یا داشتن مزه بد دائمی شکایت دارند.”

 

4. دفاع در برابر پوسیدگی و بیماری

دکتر توماس می‌گوید: «این ماده با بافر کردن و خنثی‌سازی اسیدهای مضر در دهان، PH دهان را حفظ می‌کند و از حملات اسیدی به دندان‌ها که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، جلوگیری می‌کند». مواد معدنی موجود در بزاق می توانند دندان ها را در مراحل اولیه پوسیدگی دندان با سفت کردن مینای دندان ترمیم کنند.

سلامت دهان

آب دهان بیش از حد

به گفته دکتر توماس، مقدار بزاق تولید شده در طول روز بسته به آنچه می خورید و می نوشید می تواند متفاوت باشد، و به گفته دکتر توماس، طبیعی است که غدد بزاقی هنگام خوردن غذاهای تند یا اسیدی بیش از حد کار کنند.

«دهان معمولاً با قورت دادن منظم‌تر از بزاق اضافی مراقبت می‌کند. اگر این زیاده روی برای شما شرم آور است، سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

تولید بیش از حد بزاق، ترشح بیش از حد بزاق نامیده می شود و می تواند ناشی از برخی داروها یا شرایط پزشکی باشد، مانند:

  • آلرژی و عفونت
  • آپنه خواب
  • عوارض جانبی داروها
  • مشکل در بلع ناشی از استوک یا اختلالات عصبی.

دکتر توماس می گوید: «درمان بزاق بیش از حد به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل داروهایی برای کاهش تولید بزاق، تزریق بوتاکس به غدد بزاقی یا برداشتن غدد انتخابی با جراحی باشد.

دهان خشک

کمبود مریم گلی که به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، می تواند یک علامت رایج برای افرادی باشد که مضطرب یا استرس دارند.دکتر توماس می افزاید: «داروها، شرایط پزشکی و درمان های خاص می توانند تولید بزاق را کاهش دهند. آنها شامل دیابت، سندرم شوگرن (یک بیماری خودایمنی که به غدد بزاقی آسیب می‌رساند)، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی سر و گردن، کم‌آبی و داروهای ضد افسردگی را شامل می‌شود.دکتر توماس می گوید: داشتن بزاق بسیار کم می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، زیرا محافظت کمتری در برابر باکتری ها در دهان شما وجود دارد.

برای کمک به تولید بزاق و مرطوب و راحت نگه داشتن دهان، او توصیه می کند:

  • آب زیاد
  • جویدن آدامس بدون قند برای افزایش تولید بزاق
  • استفاده از جایگزین های بزاق مصنوعی برای مرطوب کردن دهان (در مورد این موارد با دندانپزشک خود صحبت کنید)
  • شستشو با جوش شیرین برای خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان
  • رعایت عادات عالی بهداشت دهان و دندان.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید