مقالات دندانپزشکی

علل و درمان اوربایت

اوربایت دندان

اوربایت چیست؟

آیا از اوربایت رنج می برید؟ به نظر می رسد، دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است اوربایت داشته باشید. اما این تنها چیزی نیست که می‌خواهیم در اینجا با شما به اشتراک بگذاریم – همچنین می‌خواهیم نکاتی را در مورد نحوه درمان آن اوربایت به شما ارائه دهیم.

overbite

اوربایت دندان چیست؟

اوربایت زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه دندان‌های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگیرند به طوری که دندان‌های بالایی با دندان‌های پایینی همپوشانی داشته باشند. که می تواند ناشی از بیرون‌زدگی باشد. به این معنی که حتی اگر فضای کافی برای قرار گرفتن آنها وجود داشته باشد  باز هم نمی‌توانند به درستی در کنار هم قرار گیرند.

اوربایت یک بیماری دندانی است که می تواند منجر به کاهش تحرک لثه، پوسیدگی دندان و حتی ناهماهنگی اسکلتی شود. اوربایت می تواند اثرات مخربی بر سلامت افراد داشته باشد و تغذیه صحیح را برای آنها دشوارتر کند. مبتلایان به اوربایت درد، سوزش فک، عدم هماهنگی غذا و اختلال در گفتار را تجربه می کنند. به همین دلیل است که در صورت مشکوک شدن به این عارضه باید فوراً با دندانپزشک مشورت کنید تا بتواند پل مخصوصی برای حل مشکل اوربایت قرار دهد.

دلایل اوربایت؟

علل اوربایت ناشناخته است، اما چند عامل وجود دارد که ممکن است بر این اختلال تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از معدود دلایل اوربایت آورده شده است:

وراثت:

یکی از عوامل ابتلا به اوربایت است. اگر این مشکل برای شماست، باید هنگام غذا خوردن از یک نگهدارنده استفاده کنید.
در کودکان نوپا و نوزادان، عاداتی مانند مکیدن انگشت، استفاده بیش از حد از شیشه شیر و استفاده مداوم از پستانک می تواند باعث اوربایت شود. این عادت‌ها می‌توانند مشکل ساز شوند و باعث شوند کودک دندان‌هایش را به هم قروچه کند و احتمالاً چیزهایی را گاز بگیرد یا بجوشد. او نمی‌تواند در این سن به درستی بجود، که توانایی او را برای ایجاد عادات دندانی سالم محدود می‌کند.

نوجوانان و بزرگسالان

در معرض خطر بالای مشکلات دندانی هستند که ناشی از کاری است که دائماً انجام می دهیم – جویدن ناخن. عادات چیدن و جویدن چیزها می تواند منجر به اوربیت شود. خوشبختانه می توانید این عادات را اصلاح کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. و هنگامی که یک لبخند عالی دریافت کردید، واقعاً می توانید بهترین ویژگی های خود را برجسته کنید.
اوربایت یک مشکل رایج دندانی است که اغلب به دلیل ساییدن دندان های شما برای مدت طولانی ایجاد می شود.

ناتوانی در لبخند زدن راحت می تواند بر ظاهر شما تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که بیش از چند ساعت منتظر می‌مانید تا دندان‌هایتان درست شوند، می‌توانید شروع به ایجاد اوربایت شدید کنید، بنابراین برای اصلاح آن به کمک دندانپزشکی نیاز دارید. اوربایت توسط دندان های جلویی ایجاد می شود که برای فضای صورت شما بیش از حد بزرگ هستند. پس از توسعه، اصلاح آن به زمان و صبر نیاز دارد.

بیرون زدگی دندان

بیرون زدگی دندان های شما می تواند با فشار دادن زبان به سمت جلو بزرگ شود. با گذشت زمان، این می تواند باعث تغییر رابطه بین فک های شما شود که می تواند منجر به اوربایت شود و دندان های جلویی که بیش از حد به هم نزدیک می شوند.
اختلال مفصل گیجگاهی فکی باعث می شود که برخی افراد دچار اوربایت شوند. متأسفانه، رایج است و می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. برای جلوگیری از عواقب اوربایت، مهم است که مطمئن شوید که یک برنامه درمانی محافظه کارانه موثر دارید.

انواع اوربایت

اوربایت یک مال اکلوژن پیچیده دندانی است که به دو نوع تقسیم می شود. این مقاله انواع مختلف اوربایت را توضیح می دهد:

اوربایت اسکلتی:

اوربایت اسکلتی وضعیتی است که در آن فک پایین از فک بالا به سمت جلو خارج می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، فک پایین دندان های بالایی را از تراز خارج می کند و باعث می شود که دندان های پایین روی زبان قرار بگیرند. یکی از بارزترین اثرات این وضعیت این است که زبان به دلیل اوربایت به نظر می رسد به سمت جلو و خارج از دهان رانده می شود. این وضعیت اغلب به اشتباه به عنوان یک مشکل در زبان تعبیر می شود و نتیجه بیرون زدگی فک پایین است.

 

نحوه رفع اوربایت:

اگر اوربایت دارید – یا کسی که می‌شناسید – این بخش را بخوانید. مشکلات اوربایت رایج هستند و همانطور که در اینجا خواهید آموخت، اغلب به راحتی قابل رفع هستند.

بریس های دندانی:

اینویزیلاین:

اینویزیلاین یک بریس محبوب است که به شما کمک می کند دندان های خود را صاف کنید. از پلاستیک شفاف برای تراز کردن دندان های شما استفاده می کند و در عرض 8 هفته قابل جدا شدن است.

افرادی که اینویزیلاین می پوشند می توانند فضای کمتری در دهان خود برای دندان های خود داشته باشند. اگر مشکل نسبی اوربایت داشته باشند، اینویزیلاین می تواند مشکل را اصلاح کند و دندان ها را صاف کند یا به موقعیت سالم تری منتقل کند.

عمل جراحي :

برخی از موارد اوربایت ممکن است مربوط به نامرتبی دهان باشد. استخوان نامرتب فک ممکن است از طریق درمان ارتودنسی [یعنی بریس ها] اصلاح شود. اگر به دلیل یک دندان نهفته یا افتادن دندان شیری دچار اوربایت شده اید، این نوع مشکل معمولاً نیاز به اصلاح جراحی دارد. با این حال، برای بزرگسالان ایده آل است زیرا کودکان ممکن است نیازی به انجام آن نداشته باشند.

 

کشیدن دندان :

برداشتن یک یا چند دندان می تواند دندان های دیگر را در جای خود جابجا کند و سپس فک شما نیز به درستی شروع به کار می کند.

چرا اصلاح اوربایت مهم است؟

افراد مبتلا به اوربایت ممکن است نسبت به خود تعصب داشته باشند. اوربایت یک مشکل ارتودنسی است که باعث می شود افراد احساس خودآگاهی داشته باشند و برای فردی که به آن مبتلا است می تواند بسیار دردناک باشد. اصلاح اوربایت مهم است زیرا:

افراد مبتلا به اوربایت ممکن است نسبت به خود تعصب داشته باشند. اوربایت یک مشکل ارتودنسی است که باعث می شود افراد احساس خودآگاهی داشته باشند و برای فردی که به آن مبتلا است می تواند بسیار دردناک باشد. اصلاح اوربایت مهم است زیرا:

بر ظاهر شما تأثیر منفی می گذارد.
Overbit می تواند باعث ایجاد ناهماهنگی بیشتر شود.
فک شما بیش از حد استفاده خواهد شد.
می توانید مشکلات گفتاری را تجربه کنید.

نتیجه

این مقاله نتیجه می گیرد که اوربایت به این دلیل است که فک پایین نسبت به فک بالا کمی بیش از حد بزرگ است.

اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

اندوانتیکس

 

دیدگاهتان را بنویسید