مقالات دندانپزشکی

9مشکل سلامتی ناشی از بیماریهای دهان و دندان

کنترل دندان درد

9 مشکل بهداشتی ناشی از بد دندانی

بهداشت دهان و دندان از مهمترین کارهای است که برای سلامت بدن باید انجام داد.بهداشت بد دهان با عواقب منفی زیادی همراه است. برای بدن شما می تواند باعث زخم و خونریزی لثه و بوی بد دهان شود. علاوه بر این، عادات بد دهان ممکن است منجر به شرایط بد باکتریایی شود که می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن پوشش مراقبت از دندان یکی از مهم ترین عناصر سلامت دهان و دندان است و با انجام معاینات روتین دندان می توان از مشکلاتی که می تواند سلامت کلی شما را کاهش دهد جلوگیری کرد. شما باید به طور منظم معاینات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ خطر جدی برای سلامتی مانند تجمع پلاک دندان، بیماری لثه و پوسیدگی دندان ندارید.

دستوارت بهداشت دهان ودندان

بد دندانی سبب چه مشکلاتی میشود؟

زوال عقل

اگر سلامت دهان و دندان شما ضعیف است، علاوه بر این که شما را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر می کند، مشکلات شناختی نیز ایجاد می کند. داشتن دندان ها و لثه های سالم به پیشگیری از این امر کمک می کند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که سلامت دهان و دندان شما رابطه مثبتی با سلامت کلی شما دارد. به ویژه، آنها معتقدند که می تواند عاملی در ایجاد زوال عقل و بیماری آلزایمر باشد. پس رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان در این زمینه به شما کمک میکند.

 

روماتیسم مفصلی

افراد مبتلا به بیماری لثه چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری مزمن پیشرونده به نام آرتریت روماتوئید هستند که باعث التهاب در سراسر بدن می شود. احتمال ابتلا به این نوع آرتریت در افراد مبتلا به بیماری لثه بیشتر از افرادی است که بیماری لثه نداشته اند.

 

بیماری کلیوی

محققان دریافته اند که سلامت ضعیف دهان بر عملکرد کلیه ها تأثیر می گذارد. حتی یک بوی بد کوچک باعث تولید «میکرو سموم» می شود که به کلیه ها آسیب می رساند. مواد زائد از دهان در این راه باعث التهاب مزمن می شود که به رگ های خونی آسیب می رساند و در نهایت عمر شما را کوتاه می کند.

 

عوارض بارداری

اجتناب از عفونت های دهان ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما انجام آن به طرز شگفت انگیزی آسان است. تمیز نگه داشتن دندان ها می تواند از ورود باکتری ها به لثه و ایجاد عفونت جلوگیری کند. این امر به ویژه در صورت بارداری بسیار مهم است زیرا بسیاری از این عفونت ها می توانند به عفونت جریان خون تبدیل شوند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

نوزادان، به ویژه نوزادان نارس، در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی هستند، زیرا آنها اغلب رژیم غذایی مشابهی با مادران خود دارند. این “خطرات سلامت دهان” را می توان با معاینات منظم دندانپزشکی در دوران بارداری و پس از تولد پیشگیری کرد.

 

ناباروری در بین زنان

سلامت دندان بد می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد. بیماری لثه یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است که ممکن است باردار شدن را به تاخیر بیندازد. این خبر شگفت انگیزی برای کسانی که تلاش های ناموفق برای بارداری داشته اند نیست، اما مهم است که زنان اقداماتی را برای حفظ سلامت دهان و دندان به عنوان بخشی از روال سلامت پیشگیرانه خود انجام دهند تا بتوانند تا حد امکان راحت و موثر تولید مثل کنند.

 

دیابت

بزرگسالان مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای بیماری پریودنتال هستند که التهاب بافت لثه است. کودکان مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر هستند زیرا بدن آنها سریعتر از بزرگسالان قند تولید می کند و آن را با کارایی کمتری نسبت به بزرگسالان مصرف می کند، بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان در آنها بیشتر است. شیوع بیماری پریودنتال در بین کودکان مبتلا به دیابت بسیار زیاد است و وجود ایمپلنت های دندانی (که مانند دندان مصنوعی عمل می کنند) باید به بهبود خود به خود منجر شود.

اگر دیابت دارید، مراقبت از سلامت دهان و دندان خود بسیار ضروری است. بهداشت خوب دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای جلوگیری از عوارض بیماری شما بسیار مهم است. اگر از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت نکنید، خود را در معرض خطر بزرگی برای ابتلا به دیابت قرار می‌دهید.

 

عفونت های تنفسی

علل زیادی برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه وجود دارد که ما می توانیم آنها را کنترل کنیم. اما اگر دهان ما تمیز نباشد، لثه‌های ما متورم می‌شوند و باکتری‌ها را به دام می‌اندازند. هنگامی که باکتری های موجود در خون به ریه های ما می روند، باعث عفونت باکتریایی می شود که منجر به التهاب می شود. هنگامی که التهاب باعث تنگ شدن یا مسدود شدن راه های هوایی می شود، باعث سرفه، خس خس سینه و سایر علائم کوتاه مدت می شود و در نهایت می تواند منجر به شرایط مزمن مانند COPD شود.

 

بیماری قلب و عروقی

بهداشت نامناسب دهان و دندان با انواعی از مسائل منفی بهداشتی مرتبط است. این به این دلیل است که بیماری لثه می تواند سوراخ هایی در لثه ایجاد کند که منجر به ایجاد پلاک در رگ های خونی می شود. هنگامی که پلاک به اندازه کافی در این رگ ها ایجاد می شود، ممکن است لخته های خون ایجاد شود. سپس ممکن است لخته آزاد شود و از طریق جریان خون به مناطق دیگر بدن برود. این ممکن است باعث اختلال در جریان خون به قلب شود و باعث نارسایی قلبی شود که در موارد شدید می تواند منجر به حمله قلبی و مرگ شود.

آترواسکلروز یکی از علل اصلی مرگ و میر است و تأثیر آن بر شریان ها و عروق می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها و شرایط مختلف شود.

 

پیشگیری از مشکلات با رعایت بهداشت دهان و دندان

درست مانند مینای دندان که از دندان های شما محافظت می کند، می توانید از یک رژیم غذایی سالم و مسواک زدن منظم برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی و تقویت لثه ها استفاده کنید. با مراقبت از لثه های خود، به پیشگیری از بیماری لثه کمک خواهید کرد.

خوب است که یک روال/برنامه داشته باشید تا بتوانید در طول روز منظم بمانید. شما باید هر روز دو دقیقه کامل مسواک بزنید و بعد از هر جلسه دندانپزشکی باید از نخ دندان یا مسواک بین دندانی استفاده کنید.

نتیجه گیری

اگر اقدامات بهداشتی ضعیفی داشته باشید، سالم بودن بسیار دشوار است. در نتیجه، افرادی که دندان های بدی دارند اغلب مشکلات سلامتی زیادی دارند. برخی از این مشکلات مراقبت های بهداشتی بیماری های قلب، کلیه ها و کبد و همچنین مشکلات ریه ها و مجاری تنفسی هستند. افرادی که مشکلات سلامتی دارند دو برابر بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از علل مختلف هستند و به طور کلی این افراد به دلیل مشکلات فراوانی که دارند نمی توانند سبک زندگی منظمی داشته باشند. این افراد به احتمال زیاد برای یافتن شغل، جستجوی کمک حقوقی، جستجوی پوشش مراقبت های بهداشتی و صرفاً داشتن یک زندگی عادی مشکل بیشتری دارند. با تمام این جنبه های زندگی، مراقبت از دندان خوب مهم است.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید