مقالات دندانپزشکی

ارتباط شگفت انگیز بین دندان و سلامت روان شما

سلامت دهان و روان آرکاتجهیز دنت

ارتباط شگفت انگیز بین دندان و سلامت روان شما

آیا میدانستید میان دندان و سلامت روان و سلامت دهان و روان شما ارتباط است؟با ما آرکاتجهیز دنت  تجهیزات دندانپزشکی همراه باشید.

سلامت دهان و روان آرکاتجهیز دنت

ممکن است بدانید که سلامت جسمانی شما می‌تواند بر احساس ذهنی شما تأثیر بگذارد – دلیل آن این است که اگر بدن شما احساس خوبی نداشته باشد، وضعیت ذهنی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بالعکس. اما آیا می دانستید که این می تواند سلامت دهان و دندان شما را نیز شامل شود؟

در واقع ارتباط بین سلامت دهان و روان یک ارتباط دو طرفه است. در یک جهت، درمان های دندانپزشکی می تواند اضطراب ایجاد کند. به استناد برخی از مطالعاتحدود نیمی از بیماران دندانپزشکی در مورد ویزیت دندانپزشکی خود دچار اضطراب می شوند که گاهی اوقات می تواند به فوبیای دندانی کمک کند.

در جهت دیگر، بسیاری از اختلالات سلامت روان با بیماری های دندانی همراه است. مانند اختلالات دندانی، یا رفتاری مانند افسردگی که منجر به کاهش مراقبت های بهداشتی و بهداشت دهان و دندان می شود، مرتبط باشد.

همچنین می تواند ارتباط مثبتی در این جهت وجود داشته باشد.سلامت دهان و دندان می تواند به بهبود سلامت روان شما کمک کند.

ذهن سالم، دندان سالم

دکتر توماس می گوید: «افرادی که مشکلات سلامت روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی دارند، بیشتر از مشکلات دندان رنج می برند.

در واقع، یک گزارش می گوید که احتمال از دست دادن تمام دندان های خود در افراد مبتلا به بیماری های روانی شدید 2.7 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

یکی از دلایل این است که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی اغلب بر روی عادات خوب بهداشت دهان و دندان تمرکز نمی‌کنند.

دکتر توماس می گوید که علائم بیماری روانی، مانند داشتن انرژی و عزت نفس کم، می تواند منجر به نادیده گرفتن عادات روزانه بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. او همچنین می‌گوید سلامت روان ضعیف می‌تواند منجر به انتخاب رژیم غذایی ضعیف شود. اتکا به غذاهای راحت که اسیدی تر و حاوی قند زیاد با محتوای غذایی ضعیف هستند، می تواند منجر به خطر بیشتر پوسیدگی دندان و ضعیف شدن دندان ها شود.

علاوه بر این، برخی از داروهای تجویز شده برای مسائل مربوط به سلامت روان، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد روان پریشی، اغلب دارای عوارض جانبی خشک شدن دهان به دلیل کاهش جریان بزاق هستند.

دکتر توماس می‌گوید: «پس خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان، آسیب به بافت‌های نرم دهان، مشکل در خوردن غذاهای خشک مانند بیسکویت و بوی بد دهان وجود دارد.» بافت های دهان به دلیل کاهش بزاق و محافظت طبیعی از آن در برابر بیماری آسیب پذیرتر هستند.

فوبیای دندان

تقریباً از هر هفت استرالیایی یک نفر تحت تأثیر سطح بالایی از اضطراب دندانپزشکی است – که می تواند به همه چیز منجر شود، از اجتناب از دندانپزشک گرفته تا حملات پانیک روی صندلی، که هیچ کدام برای شما یا دندان های شما خوب نیست.

نتیجه: دکتر توماس می‌گوید: «مسائل جزئی دندان درمان نمی‌شوند، بدتر می‌شوند و به عفونت‌ها و مشکلات دندانی شدید تبدیل می‌شوند».

اگر از اضطراب دندان رنج می برید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند با بیماران عصبی همدردی کنند و راهبردهای مفیدی برای دریافت درمان مورد نیاز شما به روشی که نیاز دارید، خواهند داشت.

 

در نهایت، یک کلمه در مورد روده شما

چه از مشکلات جدی تری در زمینه سلامت روان رنج ببرید یا نه، همه ما تحت تأثیر سلامت روده خود هستیم. که ممکن است بر ایمنی ما تأثیر بگذارد و می تواند در خلق و خوی ما نقش داشته باشد. براساس بسیاری از مطالعات حتی استرس خفیف می تواند تعادل باکتری های روده را تغییر دهد. و به طور بالقوه شما را در برابر بیماری هایی از جمله بیماری لثه آسیب پذیرتر کند.

دکتر توماس می گوید: «مطالعات ارتباط بین سلامت روده و تأثیر آن بر دهان را مشاهده کرده اند. “سلامت ضعیف روده در جایی که التهاب و نشت به پوشش روده وجود دارد. با بدتر شدن شرایط دهان مانند التهاب لثه، بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان مرتبط است.”

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، برای سلامت روده باید   رژیم غذایی شما دارای تعادل مناسبی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها باشد.

ماست، کفیر، کیمچی و کلم ترش سرشار از پروبیوتیک هستند. در حالی که منابع پربیوتیک خوب شامل میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار مانند گندم، جو و جو است.

سلامت دندان در بارداری 

پیج اینستاگرام آرکاتجهیز دنت

آرکاتجهیز دنت فروش تجهیزات دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید