مقالات دندانپزشکی

آنچه باید در مورد درد فک و اختلالات مفصلی بدانید

آنچه باید در مورد درد فک و اختلالات مفصلی بدانید

برای سلامت دهان و دندان خود و اطلاعاتی در مورد درد فک و اختلالات مفصلی با ما آرکاتجهیز دنت همراه باشید.

حدود 360 مفصل در بدن شما وجود دارد که استخوان ها و غضروف ها در آنها تلاقی می کنند. هر یک از این مفاصل برای کمک به عملکرد و حرکت بدن شما مهم هستند. اگر مفصل تحت تأثیر آسیب یا وضعیت سلامتی قرار گیرد، این می تواند منجر به درد، درد و سایر علائم شود. درد مفاصل می تواند از ناراحتی خفیف در حین حرکت تا درد شدید باشد که می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات مفاصل گیجگاهی

ممکن است مشکلی در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) فک شما وجود داشته باشد اگر:

  • احساس درد یا درد در فک خود کنید
  • در نزدیکی گوش خود احساس درد می کنند
  •  گرفتگی فک هنگام باز و بستن کردن دهان.
  • هنگام جویدن غذا یا هر چیز صداهای کلیک یا ترکیدن را می شنوید.
  • احساس درد یا ناراحتی مداوم در گردن یا قسمت بالایی پشت خود داشته باشید

 

حتماً در مورد این علائم با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید.  تا در مورد اختلالات مفصلی و نحوه کمک یک متخصص دندانپزشکی بیشتر بدانید.

درد فک و اختلالات مفصلی آرکاتجهیز دنت

مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) چیست؟

دو مفصل وجود دارد که فک پایین شما را به فک بالا و جمجمه متصل می کند. به این مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) می گویند. آنها به حرکت فک شما در هنگام غذا خوردن، صحبت کردن، خمیازه کشیدن و انجام سایر حرکات فک کمک می کنند. یکی از علائم شایع اختلالات TMJ درد فک نزدیک گوش است.

اختلالات TMJ (گاهی اوقات به عنوان TMD یا TMJD شناخته می شود) ممکن است. زمانی رخ دهد که عملکرد معمول فک محدود شده باشد. علاوه بر درد در فک، گوش یا سایر قسمت‌های صورت، علائم دیگر شامل:

قفل  فک، صداهای غیرمعمول از مفاصل یا تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها روی هم است.

چه چیزی باعث TMJD می شود؟

هیچ دلیل واحدی برای TMJD وجود ندارد. گاهی اوقات ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد، یا ممکن است علت ناشناخته باشد. اگر علت احتمالی شناخته شده باشد، این می تواند به دندانپزشک یا سایر متخصصان سلامت کمک کند تا درمان های مناسب را توصیه کنند.

اگر قبلاً دارای یک اختلال مفصلی مانند استئوآرتریت یا بورسیت، وضعیتی مانند نقرس یا آرتریت روماتوئید هستید، یا اگر هنگام خواب، استرس یا تمرکز، دندان قروچه یا فک خود را فشار دهید، احتمال ابتلا به TMJD وجود دارد. وضعیتی به نام دندان قروچه).

TMJD همچنین ممکن است به دلیل آسیب فک یا مفصل، تغییر در نیش شما پس از پر کردن، تاج یا دندان مصنوعی ایجاد شود. دندانپزشک شما می‌تواند معاینه فیزیکی مفصل را انجام دهد. و برای اطلاعات بیشتر در مورد بافت‌های سخت و نرم شما، عکس‌برداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا اسکن MRI انجام دهد.

چگونه می توان درد فک را درمان کرد؟

علائمی مانند درد فک را می توان با استراحت تا حد امکان به مفصل، استفاده از یخ یا کمپرس سرد یا مصرف داروهای مسکن بدون نسخه در خانه کنترل کرد. با این حال، مهم است که ابتدا در مورد علائم یا درمان با یک متخصص دندانپزشکی یا پزشکی مشورت کنید.

اگر مشکل TMJ دارید، باید سعی کنید از غذاهای سفت یا جویدنی خودداری کنید. غذا را به قطعات لقمه ای برش دهید و سعی کنید از باز کردن دهان خود جلوگیری کنید.به عنوان مثال، هنگام خمیازه کشیدن. دندانپزشک شما همچنین ممکن است تمرینات فک را به طور منظم برای کمک به تقویت مفاصل و عضلات فک پیشنهاد دهد.

دندانپزشک شما ممکن است گزینه های توانبخشی طولانی مدت را توصیه کند یا در صورت ادامه مشکلات شما را به متخصص ارجاع دهد. دانستن اینکه چه چیزی باعث مشکل TMJ یا سایر اختلالات مفصلی شما می شود برای ایجاد یک برنامه درمانی موثر مفید و ضروری است.

اگر نیش ناهموار باعث TMJD شما شده باشد. دندانپزشک شما ممکن است ارتودنسی را برای کمک به تراز صحیح فک های شما توصیه کند. راه‌حل‌های دیگر می‌تواند شامل درمان‌های دندانپزشکی مانند بلند کردن یا کوتاه کردن تاج باشد تا به دندان‌های شما کمک کند تا به طور یکنواخت روی هم قرار گیرند.

برخی از مشکلات TMJ نتیجه فشار دادن دندان ها و استرس می تواند باشد. به این معنی که ممکن است از تکنیک های آرام سازی یا خدمات درمانی بهره مند شوید. اگر احتمالاً هنگام خواب دندان‌های خود را به هم می‌سایید یا روی هم فشار می‌دهید، دندانپزشک ممکن است یک محافظ دهانی سفارشی برای استفاده در شب به شما توصیه کند.

 

چگونه می توانم به جلوگیری از درد فک کمک کنم؟

اختلالات مفصلی مانند TMJD همیشه قابل پیشگیری نیستند، اما برخی تغییرات سبک زندگی ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به این مشکلات کمک کند.

به عنوان مثال، شما می توانید:

  • سعی کنید سطح استرس خود را از طریق تکنیک های مدیریت استرس مدیریت کنید
  • سعی کنید وضعیت بدنی مناسب را حفظ کنید
  • با نجویدن آدامس یا جویدن ناخن، کار بیش از حد مفاصل را به حداقل برسانید
  • به شناسایی و مدیریت عاداتی مانند دندان قروچه یا فشردن دندان کمک کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط می تواند به شما در مدیریت این مسائل کمک کند.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید