دسته‌بندی نشده

کدام درمان‌های دندان در دوران بارداری بی‌خطر هستند؟

ملاقات با دندانپزشک در دوران بارداری

مراقبت از دندان را صرفا به دلیل باردار بودن نباید نادیده بگیرید. در واقع، حفظ سلامت دهان و دندان در این ایام بسیار مهمتر است زیرا در دوران بارداری، بیشتر در معرض خطر ایجاد پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مسائل هستید.

متأسفانه، هنوز این باور عمومی وجود دارد که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری می تواند برای شما یا کودک شما مضر باشد. مطالعه اخیر توسط انجمن دندانپزشکی استرالیا نشان می‌دهد که بیش از نیمی از زنان استرالیایی مورد بررسی (53.7٪) این باور اشتباه را داشتند. و اگر این به معنای مراجعه نکردن به دنداپزشک باشد نشانه خطر جدی است.

 

آیا در دوران بارداری می توانم به دندانپزشک مراجعه کنم؟

نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک بروید، بلکه عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان می‌تواند مضر باشد. سلامت دندان شما تأثیر زیادی بر سلامت کلی شما دارد، به این معنی که می تواند تأثیر زیادی روی کودک شما نیز داشته باشد.

حتی زمانی که باردار نیستید، توصیه می‌کنیم به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. برای بسیاری از افراد، معاینه هر شش ماه یکبار بهترین است، اما شرایط شما  تعیین می‌کند که در چه بازه‌ی زمانی به دندانپزشک مراجعه کنید. بنابراین زمانی که با تغییرات هورمونی و هوس‌هایی که می تواند سلامت دهان و دندان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، سر و کار دارید، بسیار مهم است.

دندانپزشک شما اغلب در طول بارداری چندین نوبت را توصیه می کند تا بتواند وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی کند، موارد معمول مراقبت از دهان  را به شما توصیه می‌کند یا هر گونه درمان مورد نیاز را  که باید انجام دهید.

اگر قصد دارید به زودی باردار شوید، بهتر است ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و مشکلات مهم دندانی مانند  دندان عقل نهفته را بررسی کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید.

 

آیا اشعه ایکس بی‌خطر است؟

یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های افراد در مورد مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس است.

با این حال، در تصویربرداری و رادیوگرافی دندان از دوزهای بسیار کم تابش اشعه ایکس استفاده می‌شود و یک دوز واحد معمولاً آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد عوارض جانبی در رشد جنین شود. دندانپزشک شما همچنین با استفاده از پیش‌بند سربی و محافظ تیروئید مطمئن می‌شود که کودک شما در برابر اشعه محافظت می شود.

اگرچه اشعه ایکس بی‌خطر است، اما اگر فقط معاینه معمولی دارید، ممکن است دندانپزشک شما همچنان توصیه کند که در سه ماهه اول از آن اجتناب کنید. اما اگر شما مشکل اورژانسی دندانپزشکی یا یک درد شدید و غیر اختصاصی دارید، ممکن است  اشعه ایکس به دندانپزشک شما برای برنامه ریزی درمان موثر کمک کند.

آیا می‌توانم بیهوشی داشته باشم؟

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی دارید، هنوز هم می‌توان از بی‌حس کننده برای آرام کردن و بی‌حس کردن درد استفاده کرد. لازم است باردار بودنتان را به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا وی از دوز مناسب برای بیهوشی استفاده کند

در دوران بارداری باید از داروهای بیهوشی حاوی فلیپرسین خودداری کرد زیرا این ماده شیمیایی رگ‌های خونی را منقبض می کند – فقط اگر در مورد نوع بی‌حس کننده‌ای که استفاده می کند سؤال یا نگرانی دارید حتما از دندانپزشک خود بپرسید.

دندانپزشک شما از کمترین غلظت بیهوشی ممکن برای نوع عمل استفاده می کند، اما دانستن آن آرامش و راحتی بیشتری را به شما منتقل می‌کند و این استرس شما و کودک شما را کم می‌کند.

 

آیا می توانم در دوران بارداری دندان بکشم؟

کشیدن دندان آخرین راه حل برای دندانپزشکان است که همیشه سعی می کنند در صورت امکان دندان شما را نجات دهند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا جراحت به شدت آسیب دیده، قابل ترمیم نمی‌باشد و سلامت دهان و دندان شما را به خطر می‌اندازد  باید برداشته شود.

کشیدن دندان را در هر زمانی از بارداری می‌توان انجام داذ، اما دندانپزشک شما ممکن است سه ماهه دوم بارداری را به عنوان زمان ایده‌آل توصیه کند. این به شما کمک می کند در سه ماهه اول، زمانی که کودک شما در حال رشد است، از عکسبرداری با اشعه ایکس و همچنین ناراحتی ناشی از دراز کشیدن طولانی مدت به پشت در طول سه ماهه سوم جلوگیری کنید.

آیا  درمان کانال ریشه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

اگر پوسیدگی دندان شما به عصب دندان رسیده باشد ، این می‌تواند بسیار دردناک باشد. درمان ریشه می‌تواند با برداشتن بافت عفونی و ترمیم دندان با روکش طبیعی، درد را متوقف کند، بنابراین نیازی به کشیدن دندان نیست.

اگردرد دندان اوژانسی می‌باشد، در هر مرحله از بارداری می‌توان عصب‌کشی (روت کانال دندان ) انجام داد و نباید آن را به تعویق انداخت . با این حال، چون از اشعه ایکس استفاده می‌شود، زمان ایده‌آل برای جراحی دندان در سه ماهه دوم بارداری است.

آیا می توانم در دوران بارداری دندان‌هایم را سفید کنم؟

سفید کردن دندان‌ها را می توان در دوران بارداری انجام داد، اما ممکن است دندانپزشک شما  توصیه کند برای اکثر درمان های غیر اورژانسی دندان تا زمان زایمان صبر کنید.

از سفیدکردن دندان‌ها و سایر درمان‌های زیبایی به ویژه در سه ماهه سوم بارداری باید اجتناب شود، زیرا ممکن است در هنگام استفاده از ژل سفیدکننده و درمان، بی‌حرکت در هنگام دراز کشیدن برای شما ناراحت کننده باشد.

اگر از کیت سفیدکننده دندان خانگی استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که غلظت پراکسید هیدروژن بیش از شش درصد نباشد. غلظت‌های بالاتر به طور بالقوه می‌تواند باعث آسیب بافت شود مگر اینکه توسط یک متخصص استفاده شود.

 

آیا می توانم در دوران بارداری درمان ارتودنسی انجام دهم؟

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی هستید، نباید صرفاً به این دلیل که باردار هستید آن را متوقف کنید. شما حتی می‌توانید بریس‌های جدیدی را در دوران بارداری خود نصب کنید، اگرچه ممکن است دندانپزشک یا ارتودنتیست شما توصیه کند که تا بعد از زایمان صبر کنید، زیرا گاهی اوقات ممکن است عوارضی وجود داشته باشد.

گرفتن بریس نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد که ممکن است دندانپزشک شما بخواهد در سه ماهه اول از آن اجتناب کند. اگر در دوران بارداری هنگام افزایش وزن، صورت و دهان شما تغییر شکل می‌دهد، این می‌تواند به این معنی باشد که بریس‌های شما باید تنظیم شوند یا اینکه برای ایجاد مجموعه‌ای از تراز کننده‌های جدید، باید از دندان‌هایتان قالب‌های جدیدی ایجاد شود. این تغییرات می تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

برخی از زنان در دوران بارداری تورم لثه‌ها و سایر بافت‌های صورت را تجربه می‌کنند که گاهی اوقات می‌تواند باعث تحریک سیم‌های بریس و براکت‌ها شود. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می‌تواند ژل‌های ایمن برای کمک به بی‌حس کردن درد ارائه دهد، یا اگر فقط نیاز به رفع یک مشکل جزئی ارتودنسی دارید، ممکن است ترازهای پلاستیکی متحرک را ترجیح دهید.

 

چگونه می توانم از درمان‌های دندانپزشکی اجتناب کنم؟

اگر از قبل از یک روال بهداشت دهان و دندان پیروی می کنید، به احتمال کمتری نیاز به اصلاح مشکلات دندانی در دوران بارداری خود دارید. علاوه بر مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، باید سعی کنید از هوس‌های ناسالم خودداری کنید و مطمئن شوید که از معاینات منظم دندانپزشکی خود پیروی می کنید.

همچنین باید از مسواک زدن بلافاصله پس از تهوع صبحگاهی خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به سطح مینای دندان شما آسیب برساند. در عوض، دهان خود را با آب بشویید و تا  30 دقیقه صبر کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید