مقالات دندانپزشکی

نحوه کنترل دندان درد

کنترل دندان درد

نحوه کنترل دندان درد

برای اینکه بتوانید دندان درد خود را درمان کنید و آشنایی با نحوه کنترل دندان درد و حفظ سلامت دهان و دندان خود با ما همراه باشید.

کنترل دندان درد

نحوه کنترل دندان درد

شاید دردی کسل کننده و ضربان دار در فک خود احساس کنید. یا وقتی چیزی را گاز می گیرید یک طرف دهانتان درد می کند. گاهی  که یک نوشیدنی سرد می نوشید، درد شدیدی به شما دست می دهد.

دندان درد می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً یک چیز مشترک دارند: آنها معمولاً نشانه مشکلی هستند که دندانپزشک باید به آن رسیدگی کند.

حتی اگر درد خود به خود فروکش کند، به این معنی نیست که مشکل خود به خود حل شده است. دندان درد اغلب عود می کند (و گاهی اوقات با انتقام!). اگر دندان یا فک شما درد می کند، این احتمال وجود دارد که بدن شما به شما بگوید که چیزی اشتباه است – آن را نادیده نگیرید.

علت دندان درد چیست؟

تنها یک دلیل برای دندان درد وجود ندارد، و از آنجایی که درد دندان معمولاً نشانه یک مشکل جدی تر است، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شایع ترین علل درد دندان عبارتند از :

پوسیدگی دندان –

اگر باکتری های موجود در پلاک سطح مینای دندان شما را فرسایش دهند، این امر می تواند پایانه های عصبی حساس در ساختار زیرین دندان (عاج) را در معرض دید قرار دهد و می تواند همچنان به مرکز دندان نفوذ کند و به پالپ برسد.
بیماری لثه – اگر پلاک زیر لثه باقی بماند، می تواند به استخوانی که از دندان های شما حمایت می کند و همچنین ریشه دندان های شما آسیب برساند. این باعث لق شدن و درد دندان ها می شود.

آبسه –

پوسیدگی دندان و بیماری لثه می تواند باعث ایجاد آبسه در زیر یا کنار ریشه دندان شود که باعث درد و گسترش عفونت می شود.

تروما –

اگر دندان شما ترک خورده یا ترک بخورد، این امر همچنین می تواند پالپ را در معرض دید قرار دهد و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد.

نهفتگی –

اگر دندان به طور کامل از لثه بیرون نیاید، می تواند اعصاب اطراف را تحریک کرده و باعث درد شود. این بیشتر در مورد دندان عقل و سایر دندان های آسیاب رایج است.

دندان قروچه ( دندان قروچه ) –

اگر در شب یا در روز دندان قروچه کنید، به مرور زمان دندان ها فرسوده می شوند و لایه های حساس میانی دندان ها را در معرض دید قرار می دهد و همچنین می تواند ساختارهای نگهدارنده اطراف را تحت فشار قرار دهد.

دندان های نامرتب –

اگر دندان های شما کج هستند یا به درستی تراز نیستند، ممکن است باعث ایجاد فشار ناهموار در دهان شود و ممکن است نیاز باشد.

چرا باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید

در بسیاری از موارد، دندان درد تنها یکی از علائم یک مشکل بزرگتر است که اگر به دنبال درمان نباشید، می تواند بر سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد. آنها معمولاً خود به خود از بین نمی روند. هر چه بیشتر مراجعه به دندانپزشک خود را به تعویق بیندازید، مشکل جدی تر می شود.

هنگامی که برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه می کنید، دهان شما را معاینه می کند تا علت درد شما را مشخص کند و مناسب ترین درمان را توصیه کند. این ممکن است شامل درمان ریشه یا پر کردن در مورد پوسیدگی و حفره دندان، قرار دادن تاج روی دندان آسیب دیده یا درمان لثه باشد.

دندان‌های نهفته برای جلوگیری از عفونت، شلوغی و مشکلات هم‌ترازی باید برداشته شوند، در حالی که دندان‌هایی که از قبل نامرتب هستند را می‌توان با درمان ارتودنسی اصلاح کرد. اگر دندان قروچه می کنید، دندانپزشک شما ممکن است یک اسپلینت سفارشی را توصیه کند.

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، این درمان خانگی دندان درد ساده را امتحان کنید تا کمی ناراحتی را قبل از قرار ملاقاتتان از بین ببرید.

1. آب نمک را غرغره کنید

آب نمک به حذف باکتری ها از دهان کمک می کند و می تواند تورم را کاهش دهد. بین یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری نمک به آب گرم اضافه کنید و حداقل پنج ثانیه غرغره کنید. مراقب باشید که آب را قورت ندهید.

2. مسکن مصرف کنید

داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین می‌توانند درد را کاهش دهند، اگر حواس‌تان را پرت می‌کند یا خوابیدن برایتان دشوار است. مسکن ها را فقط باید بلعید و مستقیماً روی لثه ها استفاده نکنید، زیرا اسید می تواند بافت لثه را بسوزاند.

3. یخ بزنید

کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی گونه خود قرار دهید تا به کاهش درد کمک کند. یخ را مستقیماً روی دندان خود قرار ندهید، زیرا دندان درد اغلب باعث افزایش حساسیت به دما می شود.

این درمان‌های خانگی تسکین سریع دندان درد را ارائه می‌کنند، اما اثر آن موقتی است. برای از بین بردن درد برای همیشه، دندانپزشک شما باید علت را درمان کند، نه علامت.

 

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید