مقالات دندانپزشکی

شیرین ترین میان وعده های ناسالم و عوامل پوسیدگی دندان

سلامت دندان

شیرین ترین میان وعده های ناسالم و عوامل پوسیدگی دندان

مصرف نادرست شکر از عوامل پوسیدگی دندان به شمار می آید.شکر به طور طبیعی در بسیاری از غذاها، از میوه ها و محصولات لبنی وجود دارد، اما به بسیاری موارد دیگر اضافه می شود. والدینی که نگران مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی فرزندانشان هستند، باید قبل از خرید، برچسب مواد غذایی را بررسی کنند و سعی کنند از خوردن میان وعده های ناسالم خودداری کنند. عادات، برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سلامت دهان و مشکلات سلامت عمومی.

چه مقدار شکر زیاد است؟

شکر همیشه چیز بدی نیست. به عنوان یک کربوهیدرات، منبع انرژی است که به بدن کمک می کند. اما با افزایش میزان قند مصرفی، اثرات منفی آن بر سلامتی می تواند به سرعت از موارد مثبت سبقت بگیرد

مقامات بهداشتی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کنند که مصرف شکر نباید از بیش از 10 درصد انرژی دریافتی روزانه یک فرد تجاوز کند. برای افرادی که دارای شاخص توده بدنی سالم (BMI) هستند، این به معنای حدود 50 گرم یا 12 قاشق چایخوری شکر در روز است.

آیا ما شکر زیادی مصرف می کنیم؟

طبق آخرین نظرسنجی سلامت استرالیا، هر فرد به طور متوسط 60 گرم یا 14 قاشق چایخوری شکر در روز مصرف می کند – 10 گرم بیش از حد توصیه شده WHO. بیشتر این از شکر اضافه شده است

گروه های سنی که بیشترین مصرف شکر را دارند کودکان و نوجوانان هستند و بزرگسالان بالای 50 سال کمترین احتمال را دارند که از حد توصیه شده تجاوز کنند. بیش از نیمی (52٪) شکر در نوشیدنی ها مصرف می شود و بقیه از غذا و تنقلات شیرین به دست می آید.

بدترین میان وعده هاو عوامل پوسیدگی دندان

1. مخلوط پودینگ

اگر به راحتی مخلوط پودینگ فوری برای دسرهای خانوادگی یا یک میان وعده گناهکار را دوست دارید، ابتدا باید برچسب تغذیه را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار قند دارند – ممکن است تعجب کنید.

در حالی که گزینه های بدون قند موجود است، برخی از مارک ها حاوی بیش از 60 گرم شکر در هر 100 گرم هستند. برخی حتی می توانند به 90 گرم هم برسند!

2. بستنی

همه بستنی ها یکسان ساخته نمی شوند، اما اگر تمایل به سخاوت با اسکوپ دارید، باید قبل از خرید، میزان قند طعم های مورد علاقه خود را بررسی کنید.

شیرین ترین بستنی ها بستنی هایی هستند که شامل شکلات، کلوچه و سایر خوراکی های شیرین نیز می شوند. اینها می توانند بیش از 80 گرم شکر در هر وعده 340 گرمی داشته باشند، بنابراین ممکن است قبل از اینکه برای کودکتان در رستوران های فست فود سفارش دهید، دو بار فکر کنید.

حتی وان بستنی معمولی از سوپرمارکت گاهی اوقات می تواند حاوی بیش از 50 گرم شکر در هر وعده باشد.

3. میوه خشک و کنسرو شده

میوه تازه به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم توصیه می شود و همچنین می تواند برای دندان های شما مفید باشد، اما در مورد میوه های خشک اینطور نیست. اینها می توانند به دندان بچسبند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند و همچنین قند بالایی دارند

یک فنجان کشمش خشک، مویز یا خرما می تواند حاوی بیش از 90 گرم شکر باشد. زردآلو، انبه یا هلو خشک می تواند بیش از 60 گرم و سیب یا موز خشک بیش از 40 گرم داشته باشد.

کنسرو میوه‌ها و انواع توت‌ها در شربت و سایر انواع شیرین‌شده نیز حاوی مقدار زیادی شکر افزوده‌شده هستند، اغلب 40 تا 60 گرم در هر فنجان.

4. کیک

جای تعجب نیست که بسیاری از کیک ها مملو از شکر هستند. در حالی که دستور العمل های کیک کم شکر و بدون شکر بسیار خوشمزه ای وجود دارد، کیک های حاوی کیک می توانند 50 تا 60 گرم شکر در هر برش داشته باشند.

5. آب نبات چوبی

برخی از مارک‌های معروف جویدنی‌ها و آب نبات‌ها حاوی بیش از 30 تا 40 گرم شکر هستند.[4] بدترین آب نبات چوبی برای دندان های شما انواع چسبنده هستند که جدا کردن آنها از سطح دندان سخت تر است و می تواند باکتری ها را جذب کند و خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

آب نبات های سخت نیز می توانند خطرناک باشند. نه تنها به دلیل خطر تراشیدن دندان، بلکه به این دلیل که تمایل دارند برای مدت طولانی تری در دهان بمانند و تماس با دندان های شما را طولانی تر کنند.

6. شکلات

شکلات شیری و شکلات سفید دارای قند بالایی هستند، به ویژه میله ها و دکمه های شیرینی که اغلب حاوی 30 گرم تا 50 گرم شکر در هر وعده هستند.

خبر خوب این است که اگر فوراً آب بنوشید، شکلات به راحتی می‌توانید دندان‌هایتان را بشویید. شکلات تلخ حاوی قند کمتری است که برای دندان های شما راحت تر است

7. ماست

فریب ماست های کم چرب را نخورید. آنها ممکن است چربی کمی داشته باشند و با ویتامین ها غنی شده باشند، اما بسیاری از آنها هنوز قند بالایی دارند، برخی از آنها حاوی 30 تا 40 گرم شکر در هر وان هستند.

این در مورد ماست طبیعی بدون شیرینی که توسط دندانپزشکان به عنوان یک میان وعده مناسب برای دندان توصیه می شود صدق نمی کند.

8. میله غلات

ممکن است فکر کنید که غلات، گرانولا و میله‌های موسلی جایگزین‌های سالمی برای سایر تنقلات شیرین هستند، اما به لطف تمام آن میوه‌های خشک، این میوه‌ها اغلب حاوی 40 درصد قند هستند.

این چند مورد از عوامل پوسیدگی دندان هستند.شما می توانید با جستجوی انواع کم قند با کمتر از 15 گرم از دندان های خود مراقبت کنید.

چگونه می توانم از پوسیدگی دندان هایمان جلوگیری کنیم؟

اگر نگران میزان قند موجود در مواد غذایی بسته بندی هستید، باید برچسب های تغذیه ای را بررسی کرده و قبل از خرید محصولات را با هم مقایسه کنید.

محدود کردن تنقلات و نوشیدنی های شیرین می تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کند. و جایگزین کردن تنقلات دوستدار دندان مانند میوه ها و سبزیجات تازه، ماست طبیعی و لبنیات شیرین نشده می تواند. به تقویت دندان ها در برابر پلاک کمک کند.

همچنین باید مسواک  دو بار در روز، استفاده از نخ دندان، نوشیدن آب فراوان (مخصوصاً آب لوله کشی حاوی فلوراید) و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دندانپزشک شما ممکن است درمان های پیشگیرانه را برای کودکان توصیه کند تا خطر پوسیدگی آنها را کاهش دهد.

 

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید