مقالات دندانپزشکی

آیا سلامت دهان و دندان ژنتیکی است؟

ژنتیک و سلامت دندان

آیا سلامت دهان و دندان ژنتیکی است؟

ژنتیک و سلامت دندان و دهان، وقتی صحبت از ژنتیک خانواده می شود. ویژگی هایی مانند رنگ چشم و گروه خونی از والدین شما منتقل می شود. اما در مورد ویژگی های مرتبط با دهان و دندان شما چطور؟

پاسخ این است که در حالی که برخی از صفات می توانند به ارث رسیده یا تحت تأثیر ژنتیک باشند، بسیاری از سلامت دندان شما در کنترل شما است.

دکتر گرگ توماس، دندانپزشک می گوید: “ژن های ما نقش مهمی را ایفا می کنند، اما مهمتر از آن، این تعامل بین ژنتیک و سبک زندگی و عوامل محیطی است که کلید حفظ سلامت و تندرستی دهان و دندان در طول عمر است.” .

از او خواستیم که به ما کمک کند تا رابطه طبیعت در مقابل پرورش را از بین ببریم.

پوسیدگی دندان و ژنتیک

ما می‌توانیم والدین خود را به خاطر خیلی چیزها سرزنش کنیم، اما پوسیدگی دندان یکی از آنها نیست. یک مطالعه در ملبورن دندان‌های 173 مجموعه دوقلو را از بارداری تا شش سالگی بررسی کرد و دریافت که دوقلوهای همسان با ژنوم‌های یکسان، درجات مختلفی از پوسیدگی دارند. دکتر میهیری سیلوا، محقق ارشد این مطالعه نوشت: «این بدان معناست که عوامل محیطی، مانند کمبود فلوراید در آب، به نظر می‌رسد که علت اصلی حفره‌ها باشد نه ساختار ژنتیکی».

دکتر توماس می گوید: با این حال یک جزء خانوادگی وجود دارد که می تواند شما را بیشتر مستعد پوسیدگی دندان کند، و این در ژن شما نیست.

او توضیح می دهد: “این فلور میکروبی دهان را درگیر می کند.” درست مانند روده ما، دهان حاوی باکتری های خوب و بد است. تنها نوع انتخابی از باکتری ها (مانند استرپتوکوک موتانس) می تواند باعث پوسیدگی دندان شود و فردی که سطح بالایی از این باکتری ها را داشته باشد در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان است.

رشد میکرو فلور دهان به شدت تحت تأثیر خانواده است – تماس نزدیک بین اعضای خانواده منجر به اشتراک گذاری میکرو فلور دهان آنها، به ویژه از والدین به فرزندان می شود.

سلامت دهان و دندان و ژنتیک

بیماری لثه

بیماری لثه یک عفونت جدی بافت هایی است که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند. می تواند باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه شود و بدون درمان مناسب می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. علت اصلی بیماری لثه تجمع پلاک است، ماده ای حاوی باکتری که می تواند زیر خط لثه شما را به جرم دندان تبدیل کند و برای پاک کردن دندان نیاز به تمیز کردن حرفه ای دارد.

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک خود است، اما عوامل خطری وجود دارد که برخی افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری پریودنتال (مرحله پیشرفته بیماری لثه) از جمله ژنتیک قرار می دهد.

دکتر توماس می گوید: «اگرچه بیماری لثه یک عفونت باکتریایی است، حساسیت و شدت بیماری فرد تحت تأثیر وراثت ژنتیکی ما است.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • سن
  • سیگار کشیدن
  • فشار
  • داروها
  • فشردن یا ساییدن دندان ها
  • تغذیه نامناسب
  • چاقی

رنگ دندان

درست مانند رنگ چشم و موهای شما، رنگ دندان هایی که با آن متولد می شوید توسط ژنتیک از پیش تعیین شده است. دکتر توماس می‌گوید: با این حال، سایه، لحن و رنگ به‌طور منحصربه‌فرد متعلق به شماست که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بنابراین ممکن است رنگ دندان های شما مشابه والدین یا خواهر و برادرتان باشد یا نباشد.

با این حال، عوامل محیطی – به ویژه عوامل سبک زندگی – می توانند به طور قابل توجهی بر رنگ دندان تأثیر بگذارند.

دکتر توماس می‌گوید: چه سیگار بکشیم، چه قهوه بنوشیم، چای و شراب قرمز می‌تواند رنگ دندان‌های ما را تغییر دهد. برخی از داروها می توانند ساختار دندان را تیره کنند. این تغییرات محیطی در رنگ و سایه دندان دلیل محبوبیت روش های سفید کردن دندان است.

هم ترازی دندان

دکتر توماس می‌گوید دندان‌های کج، شلوغ یا شکاف دارای یک جزء ژنتیکی هستند.

او می‌گوید: «بسیاری از مال اکلوژن‌ها (بایت‌های بد) و نمایه‌های فک که معمولاً باعث شلوغی دندان‌ها و مشکلات هم‌ترازی فک می‌شوند، به‌طور ژنتیکی به ارث می‌رسند، اما ژن‌ها تنها علت نیستند. آدنوئیدهای بزرگ شده، انسداد بینی ناشی از آلرژی، تنفس مزمن دهان و وضعیت نامناسب زبان نیز می‌توانند منجر به مشکلات دندان‌ها و تراز فک شوند.

به طور خلاصه، ژن‌های ارثی ما نقشی در سلامت دهان و دندان و استعداد ابتلا به مشکلات دندانی ایفا می‌کنند. اما توصیه های دندانپزشک شما همچنان یکسان است. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید، به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و به طور منظم معاینات دندانپزشکی داشته باشید.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

سلامت دهان و دندان

دیدگاهتان را بنویسید