مقالات دندانپزشکی

چگونه یک دندان شکسته، بریده شده یا لق را در خانه مدیریت کنیم؟

دندان شکسته

چگونه یک دندان شکسته، بریده شده یا لق را در خانه مدیریت کنیم؟

دندان شکسته یا لق می تواند ناراحت کننده باشد و خوردن را سخت تر کند و احتمالاً منجر به عفونت شود.

اگر هر یک از دندان‌ها یا ترمیم‌های دندانی شما مانند تاج، پر کردن یا پروتز دندان آسیب دید یا احساس لق شدن کرد، باید در اسرع وقت با دندانپزشک محلی بوپا تماس بگیرید. آنها می توانند توصیه های شخصی برای وضعیت شما ارائه دهند یا ممکن است به شما توصیه کنند که برای مراقبت های فوری در کلینیک آنها قرار ملاقات رزرو کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از مشکلات رایج دندانی در زمان انتظار برای ملاقات با دندانپزشک خود سعی کنید.

دندان شکسته یا لق

دندان ها به دلایل زیادی ممکن است بشکنند یا بشکنند. دندانپزشکان نمی توانند تکه های شکسته یک دندان تراشیده شده را دوباره بچسبانند. اما می توانند با قرار دادن روکش دندان، پر کردن یا سایر ترمیم ها روی ناحیه آسیب دیده، دندان ها را ترمیم کنند. تا استحکام، عملکرد و ظاهر آن را بازیابی کنند.

اگر تصادف کرده اید و دندانی آسیب دیده است، ابتدا مطمئن شوید که تکه های دندان را از دهان خود خارج کرده اید تا به طور تصادفی آنها را قورت ندهید. با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا دریابید که آیا نیاز به گرفتن وقت اورژانسی دارید یا خیر.

اگر دندان شکسته دارای لبه‌های تیز باشد، ممکن است روی گونه‌ها، زبان یا سایر نواحی نرم دهان فرو برود که می‌تواند باعث آسیب یا ناراحتی شود. مصرف مسکن های بدون نسخه یا استفاده از روغن میخک در ناحیه دردناک می تواند درد دندان شما را تا زمانی که فرصت مراجعه به دندانپزشک را نداشته باشید، تسکین دهد. اگر آلرژی دارید، بیماری مزمن دارید یا از داروهای دیگری استفاده می کنید، همیشه قبل از مصرف مسکن، ابتدا با داروساز خود مشورت کنید.

همچنین می‌توانید دندان را با گاز نرم بپوشانید یا اگر توسط دندانپزشک شما توصیه می‌شود، از مواد پرکننده موقت استفاده کنید.

شکستن دندان پرشده

اگر پرکردگی دندان شکسته یا شل شده باشد، اگر داخل دندان در معرض دید قرار گیرد و درمان نشود، ممکن است باعث درد یا حساسیت شود. اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید سعی کنید ناراحتی را مدیریت کنید و از عفونت ها جلوگیری کنید:

در صورت امکان از طرف دیگر دهان برای جویدن استفاده کنید
اجتناب از مصرف قند، که می تواند دندان درد و حساسیت را بدتر کند
اگر دندان شما نسبت به دما حساس است، از غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید
مسواک دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان  روزانه برای کمک به دور نگه داشتن باکتری ها

تاج یا روکش شل

اگر روکش یا روکش دندان شل شده یا قبلاً جدا شده است، ممکن است باعث درد و یا شما را نگران غذا خوردن کند. دندانپزشک شما به شما توصیه می کند که در اسرع وقت یک قرار ملاقات رزرو کنید تا دوباره آن را ببندید یا جایگزینی انجام دهید. اما آنها همچنین می توانند به شما توصیه هایی در مورد نحوه محافظت از دهان خود در این مدت ارائه دهند.

اگر دندان شما بدون روکش احساس درد می کند. مسکن های بدون نسخه می توانند به تسکین این درد در زمانی که منتظر ملاقات خود هستید کمک کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر آلرژی دارید یا از داروهای دیگری استفاده می کنید، ابتدا باید با داروساز خود مشورت کنید. همچنین باید با مسواک، نخ دندان و پرهیز از مصرف شکر، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

پروتزهای لق یا دردناک

دندان مصنوعی لق ممکن است باعث درد یا ناراحتی شود. بر ظاهر شما تاثیر بگذارد.

دندانپزشک شما می تواند از طریق تلفن به شما توصیه کند که آیا نیاز به مراجعه فوری به کلینیک دارید یا خیر. آنها همچنین می توانند در مورد درمان های خانگی برای مشکلات دندان مصنوعی صحبت کنند .و ممکن است محصولاتی را برای کمک به شما توصیه کنند.

برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک صحبت کنید

اگر لازم است در مورد هر مشکل دندانی که شما را نگران می کند با یک متخصص صحبت کنید. دندانپزشک شما فقط یک تماس تلفنی با شما فاصله دارد.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیزدنت

داشتن لبخند زیبا

سلامت دهان و دندان

دیدگاهتان را بنویسید