مقالات دندانپزشکی

سوالات متداول: بارداری، سلامت دهان و شما

سلامت دهان و دندان در بارداری

سلامت دهان در بارداری

سلامت دهان در بارداری  و سلامت دندان شاید سوالاتی بسیاری در این زمینه در ذهن داشته باشید پس با ما آرکاتجهیز دنت همراه باشید.

سلامت دهان و دندان در بارداری

بارداری می تواند زمان سختی برای بدن شما باشد که شامل دندان ها و لثه های شما می شود.
در حالی که این افسانه قدیمی که “شما برای هر کودکی یک دندان از دست می دهید” به سادگی درست نیست. بارداری می تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.
با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می توانید به کاهش خطرات سلامتی هم برای خود و هم برای فرزندتان کمک کنید.
به خواندن ادامه دهید تا در زمانی که انتظار دارید درباره برخی از رایج ترین مشکلات دهان و دندان بیشتر بدانید.

آیا بارداری می تواند باعث درد دندان شود؟

دندان ها و لثه های برخی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی حساس تر شوند.

شما می توانید با تغییر مسواک نرم و به حداقل رساندن غذا و نوشیدنی که بر حساسیت دندان شما تأثیر می گذارد، از تحریک دندان جلوگیری کنید. برای بسیاری، این می تواند شامل نخوردن یا نوشیدن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم باشد.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر درد دندان شما ادامه دارد، زیرا ممکن است مشکل سلامت دهان و دندان داشته باشید.

آیا بارداری می تواند روی دندان های من تأثیر بگذارد؟

دندان های شما می توانند در دوران بارداری بیشتر مستعد آسیب باشند.

اگر به هوس قند تسلیم شوید، احتمالاً تشکیل پلاک روی دندان‌ها را تسریع می‌کند که می‌تواند منجر به پوسیدگی و پوسیدگی دندان شود. اینها باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک شما درمان شوند.

استفراغ به دلیل تهوع صبحگاهی می تواند مینای سطح دندان شما را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد. پس از استفراغ، دهان خود را فقط با آب بشویید و حداقل به مدت 30 دقیقه از مسواک زدن دندان خودداری کنید.

آیا بارداری می تواند روی لثه های من تأثیر بگذارد؟

خطر بیماری پریودنتال (لثه) می تواند در دوران بارداری افزایش یابد. این به این دلیل است که تغییرات هورمونی احتمالاً بر جریان خون لثه‌ها و نحوه پاسخ دندان‌ها به پلاک تأثیر می‌گذارد.

ژنژیویت مرحله اول بیماری لثه است و احتمال بروز آن در سه ماهه دوم بارداری بیشتر است. اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود که به فک آسیب می رساند و می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری لثه نیز یکی از عوامل خطر شناخته شده سرطان دهان است.

لثه های متورم اغلب تحریک می شوند و می توانند به اصطلاح “تومورهای بارداری” را تحریک کنند. به طور کلی، تومورها خوش خیم هستند و احتمالاً خود به خود ناپدید می شوند. اما اگر باعث ناراحتی می‌شوند یا مسواک زدن یا خوردن را مشکل می‌کنند، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک شما برداشته شود.

مراقب چه علائم هشدار دهنده ای باشم؟

مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می تواند علائم رایج بسیاری داشته باشد، از جمله:

دندان های دردناک یا حساس
درد هنگام جویدن
لثه های قرمز، دردناک، متورم یا دارای خونریزی
عقب رفتن لثه
بوی بد دهان (هلیتوزیس)
اگر از بهداشت دهان و دندان پیروی می کنید و این علائم همچنان ادامه دارد، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

آیا مشکلات بهداشت دهان و دندان می تواند بر کودک من تأثیر بگذارد؟

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بین بیماری لثه در زنان باردار و نوزادانی که نارس با وزن کم هنگام تولد متولد می شوند، ارتباط وجود داشته باشد. وزن کم هنگام تولد کودکان را در معرض خطر تعدادی از مشکلات سلامتی قرار می دهد.

چگونه می توانم از مشکلات سلامت دهان در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان قبل، در طول و بعد از بارداری، خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش می دهد. چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

 

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.
  •  دو دقیقه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز بین دندان های خود نخ دندان بکشید.
  • بعد از غذا دهان خود را بشویید.
  • یک رژیم غذایی متعادل بخورید.

تا جایی که امکان دارد مصرف و نوشیدنی های شیرین و اسیدی را به حداقل برسانید.
سیگار را ترک کنید و الکل ننوشید.

آیا  برای سلامت دهان در بارداری باید به دندانپزشکم مراجعه کنم؟

علاوه بر مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم هر شش ماه یکبار، باید قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن یا در اسرع وقت پس از اطلاع از بارداری خود، یک قرار ملاقات ترتیب دهید.

عکسبرداری با اشعه ایکس دندان و برخی از انواع آرامبخش ها و داروها اغلب در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر فکر می‌کنید دندان‌هایتان نیاز به دندانپزشکی دارد، بهتر است قبل از بارداری یا بعد از زایمان این کار را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری و اشعه ایکس، به لینک سلامت مراجعه کنید.

معاینات دندانپزشکی نیز در سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم توصیه می شود.

 

آیا هنوز هم می توانم در دوران بارداری درمان دندانپزشکی داشته باشم؟

اگر در بارداری خود نیاز به استفاده از اورژانسی دندانپزشکی دارید، می توانید دندانپزشکی را بهتر انجام دهید.

اشعه ایکس دندان معمولاً فقط در مواقع اضطراری استفاده می شود و کودک شما باید در برابر اشعه محافظت شود. اگر کار دندانپزشکی شما به بیهوشی یا داروهای خاصی نیاز دارید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری بریس بگیرم؟

شروع درمان ارتودنسی در دوران بارداری توصیه نمی شود. این به این دلیل است که درمان ارتودنسی معمولاً به عکس برداری با اشعه ایکس دندان نیاز دارد. همچنین، در حالی که دهان شما به بریس ها عادت می کند، ممکن است بیشتر مستعد تحریک باشد.

اگر در حال حاضر درمان ارتودنسی دریافت می کنید، بارداری نباید تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال، مطمئن شوید که بارداری را به متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک خود اطلاع دهید تا آنها بدانند که در طول درمان مداوم اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

 

آیا بعد از بارداری روی دندان های من تاثیری خواهد داشت؟

همچنان مهم است که پس از زایمان برای معاینات منظم خود به دندانپزشک مراجعه کنید (حتی اگر برنامه شما ممکن است بسیار شلوغ تر باشد!). اگر دچار حفره یا وضعیت سلامت دهان و دندان شدید، باید فوراً آن را مدیریت کنید.

در صورت شیردهی (شیردهی) مصرف برخی داروها توصیه نمی‌شود، بنابراین روش‌های دندانپزشکی که به این موارد نیاز دارند باید فقط در مواقع اضطراری استفاده شوند.

چه زمانی کودک من نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد؟

احتمالاً فرزند شما تا دو سالگی تمام دندان‌های شیری خود (دندان‌های شیری) را در می‌آورد، بنابراین منطقی است که اولین جلسه دندانپزشکی فرزندتان را در همان زمان برنامه‌ریزی کنید. اگر مطمئن نیستید، فقط با نزدیکترین کلینیک دندانپزشکی بوپا تماس بگیرید – ما همیشه خوشحالیم که در مورد چگونگی حفظ سلامت دهان و دندان خانواده خود در بهترین حالت توصیه می کنیم.

سلامت دندان در بارداری

پیج اینستاگرام آرکاتجهیز دنت

 

دیدگاهتان را بنویسید