مقالات دندانپزشکی

اطلاعاتی برای بیماران در مورد پرکردن آمالگام دندان

آمالگام چیست؟

اطلاعاتی برای بیماران در مورد پرکردن آمالگام دندان

آمالگام دندانی چیست؟

آمالگام دندانی که گاهی اوقات به دلیل ظاهرش “پرکننده نقره” نامیده می شود، مخلوطی از جیوه، نقره، مس، قلع و روی است که برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شود. آمالگام دندانی بر حسب وزن تقریباً نصف (50%) جیوه است.

آیا آمالگام دندان ایمن است؟

پر کردن آمالگام دندان ممکن است بسته به تعداد و سن پرکردگی های موجود و اعمالی مانند دندان قروچه و جویدن آدامس، مقادیر کمی جیوه را به شکل بخار (گاز) آزاد کند. هنگامی که یک پرکننده آمالگام جدید قرار داده می شود یا یک پرکننده قدیمی برداشته می شود، بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است افزایش موقتی در مواجهه با بخار جیوه را تجربه کنند. در حالی که هیچ خطر سلامتی شناخته شده ای در ارتباط با بلع (بلع) ذرات کوچک آمالگام دندان وجود ندارد، استنشاق (تنفس) بخارات جیوه ممکن است در برخی بیماران مضر باشد.

به طور کلی، افرادی که دارای چندین پرکردن آمالگام دندانی هستند ممکن است سطح جیوه کمی بالاتر در خون یا ادرار خود داشته باشند، با این حال، معمولاً در سطحی باقی می‌مانند که ایمن در نظر گرفته می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به آمالگام دندانی شواهد قطعی مبنی بر اینکه آمالگام دندانی باعث اثرات مضر سلامتی در جمعیت عمومی می شود را نشان نمی دهد.

چه کسی باید در مورد آمالگام دندانی نگران باشد؟

برخی از افراد، از جمله زنان باردار یا افرادی که قصد باردار شدن دارند، مادران شیرده، کودکان (مخصوصاً افراد زیر شش سال)، افرادی که به جیوه آلرژی دارند، و افرادی که دارای اختلالات عصبی یا اختلال عملکرد کلیه هستند، ممکن است بیشتر باشند. مستعد اثرات قرار گرفتن در معرض جیوه حاصل از آمالگام دندانی است و ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اثرات نامطلوب سلامتی باشد.

اطلاعات کمی در مورد اثرات بالقوه قرار گرفتن در معرض بخار جیوه از آمالگام دندانی بر سلامتی این گروه از افراد شناخته شده است. به این ترتیب، اگر شما فردی هستید که در یکی از جمعیت های پرخطر شناسایی شده قرار دارید و نیاز به پر کردن جدید دارید، ما توصیه می کنیم در صورت امکان و مناسب از آمالگام دندان خودداری کنید. در مورد سابقه سلامتی خود و سایر گزینه های درمانی موجود برای پرکردن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

  • زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند. قرار دادن مواد پرکننده آمالگام جدید در یک مادر باردار ممکن است منجر به افزایش ناگهانی و گذرا قرار گرفتن در معرض جیوه برای مادر و جنین شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که بین تعداد پر کردن آمالگام مادر و سطح جیوه در خون بند ناف رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از این مطالعات هیچ ارتباط خاصی را با اثرات مضر سلامتی مشخص نکرد. با این حال، داده ها بسیار محدود است.
  • مادران شیرده. مقدار جیوه در شیر مادر معمولاً بسیار کم است. برخی از مطالعات ارتباط بین تعداد پر کردن آمالگام مادر و میزان جیوه در شیر مادر را گزارش کرده اند. مطالعات بسیار کمی و محدودی که برای ارزیابی آسیب احتمالی نوزادان و کودکان در معرض آمالگام جیوه دندانی در نتیجه تغذیه با شیر مادر انجام شده است. هیچ ارتباط قطعی با اثرات مضر سلامتی را شناسایی نکرد.
  • کودکان، به ویژه کودکان زیر شش سال. مطالعات بالینی در کودکان شش ساله و بالاتر ارتباط قطعی بین استفاده از آمالگام دندانی و اثرات مضر سلامتی پیدا نکرده است. مطالعات روی کودکان زیر شش سال بسیار محدود است. سیستم عصبی در حال رشد کودکان ممکن است به ویژه نسبت به قرار گرفتن در معرض بخار جیوه حساس باشد.
  • افرادی که به جیوه یا سایر اجزای آمالگام دندان حساسیت بیشتری دارند. برخی از افراد ممکن است آلرژی یا حساسیت به جیوه یا سایر اجزاء (مانند نقره، مس، قلع یا روی) آمالگام دندانی داشته باشند و ممکن است عوارض سلامتی، از جمله واکنش‌های آلرژیک و زخم‌های دهانی، و همچنین علائم عمومی‌تر را گزارش کنند یا تجربه کنند. قرار دادن پرکننده آمالگام.
  • افرادی که دارای اختلالات عصبی یا اختلال عملکرد کلیه هستند. مطالعات نشان می دهد که جیوه در بافت های خاصی از بدن از جمله مغز و کلیه ها وجود دارد. اطلاعات بالینی بسیار محدودی در مورد اثرات بهداشتی احتمالی قرار گرفتن در معرض بخار جیوه بر روی افرادی که قبلاً دارای اختلالات کلیوی و/یا عصبی هستند در دسترس است.

اگرچه ارتباط مستقیمی بین جیوه حاصل از آمالگام و اثرات مضر احتمالی سلامتی ثابت نشده است، و ممکن است اثرات تجمعی ناشی از قرار گرفتن در معرض جیوه از منابع دیگر مانند محیط یا رژیم غذایی وجود داشته باشد، برخی از علائم یا نشانه‌های جیوه بیش از حد در بدن ممکن است شامل شود. :

  • اختلالات خلقی (به عنوان مثال، اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری)
  • مشکلات یا اختلالات خواب
  • خستگی (احساس خستگی)
  • مشکلات یا اختلالات حافظه
  • لرزش (لرزش)
  • مشکلات هماهنگی
  • تغییرات بصری
  • تغییرات در شنوایی

آیا پر کردن آمالگام دندان باید برداشته شود؟

اگر پرکردگی شما در شرایط خوبی است و دندانپزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی شما می گوید هیچ پوسیدگی در زیر پرکردگی وجود ندارد، برداشتن پرکننده آمالگام شما توصیه نمی شود. این به این دلیل است که برداشتن پرکردگی های آمالگام دست نخورده ممکن است منجر به از دست دادن غیر ضروری ساختار دندان سالم شود و به طور بالقوه شما را در معرض افزایش موقت بخار جیوه آزاد شده در طول فرآیند برداشتن قرار دهد.

پرکننده‌های آمالگام دست‌نخورده در هر فردی، از جمله مواردی که در معرض خطر بیشتری هستند، مانند مادران باردار یا شیرده و کودکان، نباید به منظور پیشگیری از هر بیماری یا وضعیت سلامتی برداشته شوند، مگر اینکه از نظر پزشکی توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ضروری تشخیص داده شود. اگر وضعیت سلامتی دارید (به ویژه حساسیت یا آلرژی به جیوه، یا بیماری عصبی یا کلیوی)، باید در مورد نیاز به برداشتن و جایگزینی با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید.

چه مواد دیگری را می توان برای پر کردن من استفاده کرد و مزایا و خطرات آنها چیست؟

استفاده از آمالگام دندانی در طول سال‌ها رو به کاهش بوده است، به طوری که موادی مانند کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین و گلاس آینومرها (که گاهی اوقات “پرسلن”، “رزین” یا “پرکننده‌های سفید” نامیده می‌شوند) بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوام این مواد جایگزین از زمانی که برای اولین بار ساخته شده اند بهبود یافته است، اما ممکن است به پرکردگی های آمالگام دندان نرسد، به خصوص در مناطقی که نیروهای گاز گرفتن یا سایش و استرس ناشی از جویدن بیشتر است، مانند دندان های عقب (مولرها). آمالگام دندانی در شرایط بالینی خاص نسبت به مواد مبتنی بر رزین مزایایی دارد، به عنوان مثال:

  • زمانی که بیمار به عنوان در معرض خطر بالاتر پوسیدگی دندان شناسایی شود.
  • زمانی که نیاز به پرکردن های بزرگ در دندان های خلفی (پشتی) جایی که نیروهای گاز گرفتن زیاد است وجود دارد.
  • و جایی که رطوبت می تواند برای مکان های خاص مانند نزدیک خط لثه مشکل ایجاد کند.

اگرچه مواد مبتنی بر رزین ممکن است به زمان بیشتری برای قرار دادن نیاز داشته باشند، اما معمولاً در مقایسه با آمالگام دندانی نیاز به حذف ساختار دندان کمتر سالم برای قرار دادن دارند. علاوه بر این، مواد مبتنی بر رزین مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند، زیرا با ساختار دندان مطابقت دارند و حاوی فلزات سنگین نیستند. با این حال، مواد مبتنی بر رزین نیز خطرات مرتبط با استفاده از آنها را دارند، که نگرانی های اصلی آن قرار گرفتن در معرض احتمالی و حساسیت بیش از حد به برخی مواد شیمیایی مانند متاکریلات و مدت زمان ماندگاری آنها (طول عمر) است.

اگر به پر کردن نیاز دارید، همه گزینه های درمانی را با ارائه دهنده دندانپزشک خود، از جمله مزایا و خطرات استفاده از آمالگام دندان و سایر مواد ترمیمی دندان، در میان بگذارید تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. اگر در مورد قرار گرفتن در معرض جیوه از آمالگام دندانی نگران هستید، مواد مبتنی بر رزین باید به شدت مورد توجه قرار گیرند. تصمیم در مورد اینکه از چه ماده ای برای پر کردن حفره های دندان استفاده شود، تصمیمی است که باید بین شما و متخصص دندانپزشکی (و در صورت نیاز پزشک) اتخاذ شود.

دوام هر پرکردن یا دندانی علاوه بر مواد پرکننده دندان به عوامل زیادی بستگی دارد. برای کمک به ماندگاری بیشتر دندان ها و پرکردگی ها، باید رژیم غذایی سالم، بهداشت دهان و دندان مناسب و معاینات منظم دندان ها را رعایت کنید.

اگر با پر کردن آمالگام دندان واکنش های نامطلوبی داشته باشم، چه؟

اگر فکر می‌کنید که واکنش‌های نامطلوب ناشی از درمان با آمالگام دندانی را تجربه کرده‌اید، باید این موضوع را با دندانپزشک یا پزشک خود در میان بگذارید.

پیج اینستاگرام آرکاتجهیز دنت

شرکت فروش تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی آرکاتجهیز دنت

دیدگاهتان را بنویسید